eSled: Elektrisk vinterturisme i de finske skogene

- Den nye el-snøscooteren eSled er stillegående og luktfri under drift, og sikrer at elektriske snøscooterkjørere ikke forstyrrer andre naturentusiaster eller dyreliv, lover produsenten etter å ha lansert nyvinningen.
- Den nye el-snøscooteren eSled er stillegående og luktfri under drift, og sikrer at elektriske snøscooterkjørere ikke forstyrrer andre naturentusiaster eller dyreliv, lover produsenten etter å ha lansert nyvinningen. Foto: jr-art - stock.adobe.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her er finnenes løsning på bærekraftig vinterturisme: Den elektriske snøscooteren eSled ble i helgen presentert på en bransjemesse i Rovaniemi i finsk Lappland.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Snøscooterkjøring blir elektrisk. Det finske selskapet Aurora Powertrains avduket i helgen sin nye eSled - en elektrisk snøscooter - under Kelekka-messen i Rovaniemi.

De håper å representere et skifte innen vinterlig naturturisme.

Ifølge produsenten vil den helelektriske snøscooteren skape en ny miljøvennlig og bærekraftig måte å bevege seg på i vinter-villmarken. Vintertransport blir mer miljøvennlig.

– Den elektriske snøscooteren produserer ingen utslipp under kjøring. Den er stillegående og luktfri under drift, og sikrer at andre naturentusiaster eller dyreliv ikke blir forstyrret. Den nye teknologien gir føreren en enda mer komfortabel kjøreopplevelse. Økonomien er i en liga for seg: Den bruker bare omtrent 21 kWh energi for en 100 km tur på snø - tilsvarende mindre enn to euro, lover produsenten i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Den nye helelektriske snøskuteren eSled skal ifølge produsenten bare bruke omtrent 21 kWh energi for en 100 km tur på snø - tilsvarende mindre enn to euro.
Den nye helelektriske snøskuteren eSled skal ifølge produsenten bare bruke omtrent 21 kWh energi for en 100 km tur på snø - tilsvarende mindre enn to euro.

Testet på Svalbard

De patenterte elektriske og mekaniske løsningene er i flere år blitt testet under de utfordrende forholdene i nord, før de neste måned blir tilgjengelig på det åpne markedet.

– Våre pre-produserte elektriske snøscootere har vært i bruk i finsk Lappland og på Svalbard i omtrent fem år. Tusenvis av internasjonale eventyrreisende har kjørt våre elektriske snøscootere totalt over 200.000 km, sier APTs administrerende direktør Matti Autioniemi i pressemeldingen.

eSled-funksjonene styres med skytilkoblet programvare, optimaliserer energiforbruket og muliggjør online oppdateringer og vedlikehold.

– Ved guidet turbruk kan strøminnstillingene justeres for uerfarne sjåfører. I tillegg kan guiden overvåke plasseringen til hver eSled på skjermen, og sørge for at gruppen holder seg trygt sammen, legger Autioniemi til.