Russlands mest moderne kampfly: – Mye raskere og smidigere

Et russisk Su-57 under en oppvisning i Kina i november.
Et russisk Su-57 under en oppvisning i Kina i november. Foto: Hector Retamal / AFP / NTB

Kan Vladimir Putins «stealthfly» sammenlignes med det vestlige teknologividunderet F-35?

I luftrommet over og rundt Ukraina har flere titalls russiske kampfly gått i bakken som følge av nedskytninger og ulykker siden Russland gikk til fullskala krig mot Ukraina i februar 2022. Ifølge krigsdatabasen Oryx skal en flytype imidlertid ha sluppet billig unna med kun noen skader, nemlig Russlands nyeste kampfly Su-57.

Det er heller kanskje ikke så rart. Ifølge luftmaktekspert og professor Justin Bronk ved Royal United Services Institute (Rusi) har flytypen kun hatt en tilbaketrukken rolle i Ukraina-krigen, og i Syria har typen blitt testet i strid mot det han omtaler som minimal motstand.

Video fra arkivet: Russisk jagerfly med livsfarlig manøver

Supermaktkollaps

Man må helt tilbake til Sovjetunionen på slutten av 1970-tallet for å finne røttene til tanken om et nytt og moderne kampfly. Det ble avgjort at supermakten måtte legge planer for et fly som kunne ta over jobben som Sovjetunionens kampfly på 1990-tallet, og to prosjekter ble igangsatt for å realisere planene.

På starten av 1990-tallet kollapset Sovjetunionen og prosjektene ble kraftig forsinket som følge av mangel på penger. Til slutt bukket prosjektene under for kostnadene. Samtidig startet det russiske forsvarsdepartementet et nytt kampflyprosjekt, navngitt PAK FA, og konkurransen om design og produksjon ble kunngjort våren 2001. Sluttproduktet skulle bli til stealth-flyet Su-57.

Tanken var at det nye kampflyet skulle være av typen multirolle, et flerbruksfly som kan angripe mål i lufta og på bakken. Den russiske flyprodusenten Sukhoj vant konkurransen mot tunge bransjenavn som Mikojan og Jakolev. Utover 2000-tallet ble det forsøkt få inn partnere i prosjektet, noe som førte til at Russland og India inngikk en avtale om bidrag i kampflyprosjektet i 2010. India trakk seg imidlertid ut i 2018 da det ble klart at flyet ikke tilfredsstilte landets behov.

Produksjonen av kampflyet som fikk navnet Su-57 startet sommeren 2019. Det russiske flyvåpenet mottok sine første fly mot slutten av 2020, og med det hadde Russland fått sitt første kampfly med stealth-egenskaper som skal redusere flyets signatur på fiendtlig radar.

Russlands president Vladimir Putin og hans tyrkiske kollega Recep Tayyip Erdogan da de sjekket ut et Su-57 i august 2019. Foto: Pavel Golovkin / AP / NTB
Russlands president Vladimir Putin og hans tyrkiske kollega Recep Tayyip Erdogan da de sjekket ut et Su-57 i august 2019. Foto: Pavel Golovkin / AP / NTB

Sammenlignbar med F-35?

Samtidig som Russland har vært gjennom sitt stealth-eventyr har USA ledet utviklingen av kampflyet F-35 som blant annet Norge har tatt i bruk. Overfor ABC Nyheter påpeker luftmaktekspert og professor Justin Bronk at de to flyene ikke er direkte sammenlignbare, og at produsentene har satset på ulike egenskaper i utviklingen av de to kampflyene.

– Su-57 er betydelig mindre «stealthy» enn F-35 på grunn av designvalg gjort av Sukhoj, sier Bronk.

Det russiske Sukhoj-flyet er utstyrt med et radarabsorberende belegg som ikke er like avansert som det man finner på det vestlige kampflyet. Samtidig har evnen til å kunne manøvrere brått gått på bekostning av stealth-egenskaper.

– Su-57 er mye raskere og smidigere enn F-35, sier luftmakteksperten.

Et norsk kampfly av typen F-35 under en avskjæring av et russisk Tupolev Tu-142 nært norsk luftrom i mars 2020. Foto: Forsvaret / AFP / NTB
Et norsk kampfly av typen F-35 under en avskjæring av et russisk Tupolev Tu-142 nært norsk luftrom i mars 2020. Foto: Forsvaret / AFP / NTB

Tidligere har ABC Nyheter skrevet om F-35 og hvordan stealth-teknologi kombinert med avanserte sensorer gir flyet en kjempefordel i lufta. Ifølge Justin Bronk er ikke Su-57 like velutstyrt som det vestlige F-35 når det gjelder sensorer.

Les mer om kampflyet F-35 her!

F-35 er å regne som et femte generasjons kampfly. Til tross for at Su-57 ofte betegnes som det samme, argumenterer Bronk for at flyet egentlig er et avansert kampfly av fjerde generasjon på grunn av enkelte mangler knyttet til stealth-egenskaper og sensorer.

Likevel er flyet ifølge den britiske professoren en oppgradering fra sine forgjengere, både når det gjelder reduksjon av radarsignatur, altså stealth-egenskaper, og aerodynamikk.