Her var det ikke bare lasten som var problemet
Mange tilhengere blir stoppet.
Mange tar i disse dager en skikkelig våropprydning i hagen. Det betyr også at det er mye som skal kjøres bort.
Det merker også kontrollørene til Statens vegvesen. Mange tilhengere som blir stoppet i kontroll har tekniske feil og mangler. Det er også mange eksempler på dårlig lastsikring – og tilhengere som er lastet på uforsvarlig måte.
Det siste fikk kontrollørene et eksempel på ved Varpen kontrollstasjon ved riksvei 4 i Lunner nylig.
Fikk et annet problem
Noe som ser ut som en hel hekk, hadde blitt lastet opp på tilhengeren. Lasten dekket hele hekken til tilhengeren, dermed også kjennemerke og baklys. Det er naturligvis ikke lovlig.
Men sjåføren fikk også et annet problem, nemlig bruk av piggdekk lenge etter at fristen for å ta disse av er over. Dermed ble det også gebyr for dette. I slike tilfeller får man ikke lov til å kjøre videre før tilhengeren er omlastet og alt er etter forskriften.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Kan trekke henger, mange elbil-eiere får likevel problemer
Tatt på fersken
I samme kontroll ble forresten også en norsk varebil stanset med overlast. Dette skriver Vegvesenets Bjørn Uno Rogneby i sin rapport:
«Føreren fikk bistand av en annen varebil til å ta det han hadde for mye. De kjørte ut fra kontrollplassen og rundt en sving og lastet tilbake, dette skjedde i et område vi har kamera. Tatt med tilbake og veid på nytt til samme vekt som første gang. Anmeldelse av fører».
Les også: – Sjelden vi opplever så grove tilfeller
Piggete og slitt
Underveis ble også en personbil stoppet, der sjåføren ikke hadde førerrett. Denne var inndratt for fire år siden. Her endte det med anmeldelse.
En norsk lastebil ble stoppet på piggdekk. Disse var så slitt at føreren fikk gebyr både for å kjøre med piggdekk og for liten mønsterdybde. Lastebilen manglet også gyldig bombrikke og eieren fikk gebyr for dette.
Les også: Fikk seg en stor overraskelse da de tittet opp i hengeren
(Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no)