NHO: Reiselivet er på bedringens vei, men sliter fortsatt

Mange nordmenn pleier å tilbringe både påskeferien og sommerferien i Norge. Det gir grunn til optimisme for reiselivsnæringen, som ennå ikke har kommet seg etter pandemien.
Mange nordmenn pleier å tilbringe både påskeferien og sommerferien i Norge. Det gir grunn til optimisme for reiselivsnæringen, som ennå ikke har kommet seg etter pandemien. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Situasjonen i reiselivet har bedret seg etter opphevelsen av coronarestriksjonene, men de fleste er ikke tilbake til normalen og møter nå nye utfordringer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Mange reiselivsbedrifter rammes av nye, tøffe utfordringer i en situasjon der de ikke har rukket å komme seg etter pandemien. Skyhøye priser på strøm, råvarer og bensin rammer bedriftene hardt, og det er knyttet stor usikkerhet til ringvirkningene av krigen i Ukraina, sier administrerende direktør Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv.

i NHO Reiselivs medlemsundersøkelse vurderer nær tre av ti markedssituasjonen som god. 56 prosent mener den er tilfredsstillende og 16 prosent dårlig. I forrige undersøkelse i midten av mars mente 24 prosent at situasjonen var dårlig.

Lavere omsetning og frykt for konkurs

43 prosent melder om lavere omsetning enn normalt. Det er en nedgang fra 56 prosent forrige gang. Det er imidlertid fortsatt høyere enn i resten av næringslivet, der andelen er 28 prosent.

På spørsmål om bedriften er tilbake til normal drift og inntjening svarer 56 prosent nei, mens 40 prosent svarer ja. Blant dem som svarer nei, tror én av tre at det vil ta ett til to år før de er tilbake.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er fortsatt høy konkursfrykt i reiselivsnæringen. Én av fire bedrifter mener det er en reell risiko for konkurs, særlig i utelivsbransjen der andelen er 55 prosent.

Optimisme likevel

Fire av ti melder at økte strømpriser vil føre til en svært stor reduksjon i driftsresultatet.

Likevel er det optimisme i reiselivsnæringen. Over halvparten av bedriftene mener markedsutsiktene de neste seks månedene vil bedres.

Krohn Devold mener det er god grunn til å være optimistisk. Både påsken og sommeren er høysesonger for næringen, og tradisjonelt sett ferierer mange nordmenn i Norge i disse feriene.

198 reiselivsaktører har svart på undersøkelsen, som ble gjennomført 31. mars til 5. april.