Se – Mona Lisa vil lokke deg til Danmark

Artikkelen fortsetter under annonsen

Reis heller til Danmark enn å stå timesvis i kø for å se på meg! Det sier Mona Lisa selv i en høyst spesiell reklamefilm fra Visit Denmark. En hel internasjonal kampanje er laget ved hjelp av kunstig intelligens.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Se den fascinerende reklamevideoen i vinduet over!

En kampanjen fra Visit Danmark ønsker å sette «hyggelandet» på kartet som motgift mot bucketlist-turisme. Ved å bruke kunstig intelligens kommer Mona Lisa, Frihetsgudinnen og andre ikoniske turistattraksjoner til live med et enkelt budskap: Ikke kom til meg – besøk Danmark i stedet.

De forskjellige kunstverkene som er brukt i videokampanjen sier fra og råder potensielle besøkende til å unngå turistfeller og heller reise til Danmark.

– Når reisende søker mer autentiske opplevelser, fremhever Danmark at et besøk til landet ikke handler om å krysse av for de mest kjente severdighetene, men snarere å snuble over de mange små og store perler som skjuler seg rundt hvert hjørne av det lille skandinaviske landet, skriver Visit Denmark i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Alt laget av kunstig intelligens

Både manus og det visuelle er skapt av kunstig intelligens. Mens nye teknikker som «deepfake» og «motion synthesis» har blitt brukt for å bringe bilder til live de siste par årene, gjør tillegget av et skript generert fullstendig av AI det til en av de første kampanjene som kombinerer de to teknologiene.

– Skriptene er 100 prosent generert av AI – vi har ikke skrevet et eneste ord – vi har bare fjernet setninger som ble for lange eller rett og slett ikke var riktige. Selv om det føltes noe risikabelt å legge hele kampanjen i hendene på kunstig intelligens, er vi glade for å være i forkant av reiselivsnæringen, ved å bruke banebrytende teknologi for å bringe våre kreative visjoner og budskap til live, sier markedsdirektør i Visi Denmark, Flemming Bruhn.

Ferieskuffelse

En fersk studie i Storbritannia, Tyskland og Sverige utført av YouGov for Visit Denmark viste at overfylte turiststeder og landemerker er blant de to viktigste årsakene til ferieskuffelse (54 prosent).

Dagens reisende er ute etter å finne skjulte perler og opplevelser utenfor allfarvei i stedet for å krysse av en lang liste med mainstream-attraksjoner.