Litauen: – Situasjonen er blitt for farlig til å ignorere

Litauens utenriksminister Gabrielius Landsbergis.
Litauens utenriksminister Gabrielius Landsbergis. Foto: AP / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Utenriksministerne i de baltiske landene advarer om Russlands forstyrrelse av GPS-signaler. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

De tre utenriksministerne til Latvia, Litauen og Estland advarer i et intervju med Financial Times om Russlands forstyrrelser av GPS-signaler.

Utenriksministerne frykter at jammingen kan føre til flyulykker i Østersjø-regionen.

Jamming er en bevisst utsending av radiostøysignaler, for å forstyrre, stenge eller hindre mottak av signaler fra annen stasjon, og for å påvirke, skriver Store norske leksikon.

– Situasjonen i den baltiske regionen nær de russiske grensene er nå blitt for farlig til å ignorere, sier Litauens utenriksminister Gabrielius Landsbergis til Financial Times.

Se video: Stoltenberg om jagerfly: – Veldig imponerende

Stanser flygninger

Utspillet kommer etter at andelen av forstyrrelser i luftrommet har steget i Østersjøen de siste ukene.

Estlands utenriksminister Margus Tsahkna sier at slike handlinger er «hybridangrep og en trussel mot vår befolkning og sikkerhet».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mandag opplyste det finske flyselskapet Finnair at de stanser sine flygninger til Tartu i Estland i en måned på grunn av GPS-forstyrrelser.

– Finnair stanser sine flygninger til Tartu i Estland fra 29. april til 31. mai, slik at en midlertidig innflygningsløsning som ikke er avhengig av GPS, kan installeres på flyplassen i Tartu, het det i meldingen fra Finnair.

Skal ha blokkert signaler med minister om bord

I mars skal Russland ha blokkert satellittsignaler fra et fly som Storbritannias forsvarsminister Grant Shapps brukte etter et besøk i Polen, skriver NTB.

Ifølge journalister om bord ble GPS-signalet forstyrret i rundt 30 minutter mens flyet var i nærheten av den russiske enklaven Kaliningrad i Østersjøen. Mobiltelefoner om bord kunne ikke koble seg til internett, og flyet måtte bruke alternative metoder for å bestemme sine egen posisjon.