Ble skrekkslagne: – Aldri opplevd tidligere

Ikke vanskelig å se at denne Volvoen er veldig mye lavere enn da den forlot fabrikken.
Ikke vanskelig å se at denne Volvoen er veldig mye lavere enn da den forlot fabrikken. Foto: Statens vegvesen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vegvesenets folk gjorde kort prosess.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kontrollørene til Statens vegvesen hadde egentlig fokus på støy fra motorsykler da de i går hadde kontroller i Lillestrøm, Strømmen og Lørenskog.

Men fokuset endret seg fort. Dette kan vi lese i rapporten fra Vegvesenets Ken Robert Paulsen:

«Vi rigget oss opp i nærheten av Lillestrøm trafikkstasjon hvor det ikke tok lang tid før vi måtte rigge ned igjen. Vi stanset ett kjøretøy som ble fulgt ned til kontrollhallen på Lillestrøm trafikkstasjon for å inspisere kjøretøyet nærmere.»

Aldri opplevd tidligere

«I det øyeblikket kjøretøyet svingte av til kontrollplassen ble vi mer eller mindre skrekkslagne over at kjøretøyets understell skrapet godt ned i veibanen. En så lav bil har vi aldri opplevd tidligere og heldigvis for det»

Dermed gikk turen til kontrollstasjonen. Der fikk kontrollørene først en utfordring med å få kjørt bilen på løftebukk, fordi den var så lav. Men det løste seg til slutt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

«Det viste seg at det var ikke mer enn noe centimeter klaring fra veibanen til understellet og alle hjulene har truffet i skjermene og laget bulker. Dette senkesettet som var montert var heller ikke godkjent og var ikke tilpasset til kjøretøyet», skriver Paulsen.

Alle hjulene hadde truffet skjermene og laget bulker. Foto: Statens vegvesen
Alle hjulene hadde truffet skjermene og laget bulker. Foto: Statens vegvesen

Kult og tøft

Han legger til at føreren av Volvoen har blitt stoppet med samme forhold i 2023, da med en annen bil.

Vedkommende ble spurt hvorfor han eller hun velger å kjøre slik, når det er svært trafikkfarlig med tanke på styreegenskaper og at understellet skraper nede i ved god veibane:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

«Den enkle forklaringen ble at dette var kult og tøft, men forsto litt at dette var svært trafikkfarlig. Kjøretøyet ble avskiltet på stedet under § 36 i vegtrafikkloven, med diverse mangler som ble utstedt. Fører må vise kjøretøyet på en trafikkstasjon før den kan registreres igjen og det blir ikke utstedt prøveskilt før det er dokumentert at kjøretøyet er utbedret.», skriver Paulsen.

Det ble også bruksforbud. Bilen må heretter fraktes på henger.

Les også: Kom kjørende inn til kontroll, det gikk ikke så bra

Eieren har nå en stor jobb å gjøre, hvis Volvoen skal bli godkjent og komme på veien igjen. Foto: Statens vegvesen
Eieren har nå en stor jobb å gjøre, hvis Volvoen skal bli godkjent og komme på veien igjen. Foto: Statens vegvesen

Her er listen over mangler:

  • Solfilm på siderutene foran og øvre del av frontruten
  • Senkesett som ikke er godkjent
  • Forskjellige hjuldimensjoner foran og bak, som ikke er godkjent
  • Oransje lys fremover som ikke er tillatt.
  • Gul folie på kurve/tåkelampene som ikke er tillatt.

Les også: Bilen var godkjent noen måneder før – så ble den stoppet

(Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no)