Mange ansatte tror ikke på egne bedrifters bærekraft-initiativ

Den svenske klimaaktivisten Greta Thunberg utenfor flyselskapet SAS' hovedkontor i Stockholm i mars. Thunberg var blant flere aktivister som aksjonerte mot det de kalte flyselskapets grønnvasking og lite bærekraftige modell. Blant norske ansatte i transportbransjen og reiselivsbransen svarer kun én av tre av de ansatte at de mener deres selskap er bærekraftige nok.
Den svenske klimaaktivisten Greta Thunberg utenfor flyselskapet SAS' hovedkontor i Stockholm i mars. Thunberg var blant flere aktivister som aksjonerte mot det de kalte flyselskapets grønnvasking og lite bærekraftige modell. Blant norske ansatte i transportbransjen og reiselivsbransen svarer kun én av tre av de ansatte at de mener deres selskap er bærekraftige nok. Foto: Jessica Gow/tt / AFP
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ny undersøkelse blant norske arbeidstakere, viser at kun hver tredje mener deres virksomhets bærekraftstiltak er tilstrekkelig gode eller nyttige.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det kommer frem i en undersøkelse Kantar har gjort på vegne av IT- og regnskapsselskapet ECIT.

Stadig flere bedrifter har de siste årene innført bærekraftstiltak for å skape en mer miljøvennlig driftsmodell og profil.

Om undersøkelsen: Spørsmål og svar fordelt på bransje

Jeg mener at bærekraftsinitiativene virksomheten har satt i gang gjør opp for de skadene virksomheten påfører samfunnet og/eller klimaet

Media/Reklame/PR 5,3 %

Forsvar/Politi/Rettsvesen/Vakthold 6,7 %

Sosialtjenester/Barnevern 16,7 %

Helsetjenester 17,3 %

Offentlig forvaltning 18,3 %

Barnehage/Skole/Undervisning 18,4 %

Kultur/Idrett/Organisasjoner 21,9 %

Annet 22,2 %

Forskning 25,0 %

Industri 29,1 %

Olje/Gass/Energi 31,3 %

Pleie- og omsorgstjenester 32,3 %

Telekommunikasjon/IT 32,4 %

Kommunal forvaltning 33,3 %

Restaurant/Servering 33,3 %

Reiseliv/Hotell 33,3 %

Bygg og anlegg 35,7 %

Transport/Samferdsel 37,3 %

Bank 37,5 %

Forretningsmessig service og tjenesteyting 41,7 %

Varehandel 47,1 %

Finans 55,5 %

Forsikring 55,5 %

Landbruk/Skogbruk/Fiske 62,5 %

De bærekraftsinitiativene virksomheten har satt i gang så langt opplever jeg som både gode og nyttige

Media/Reklame/PR 5,6 %

Forsvar/Politi/Rettsvesen/Vakthold 12,5 %

Helsetjenester 23,8 %

Barnehage/Skole/Undervisning 23,8 %

Offentlig forvaltning 26,9 %

Forretningsmessig service og tjenesteyting 27,7 %

Forskning 28,5 %

Olje/Gass/Energi 28,6 %

Sosialtjenester/Barnevern 30,8 %

Industri 32,7 %

Reiseliv/Hotell 33,3 %

Kultur/Idrett/Organisasjoner 36,2 %

Transport/Samferdsel 37,3 %

Annet 39,6 %

Pleie- og omsorgstjenester 40,0 %

Bygg og anlegg 42,2 %

Landbruk/Skogbruk/Fiske 42,9 %

Telekommunikasjon/IT 45,2 %

Kommunal forvaltning 48,0 %

Varehandel 54,9 %

Bank 59,0 %

Restaurant/Servering 60,0 %

Forsikring 72,7 %

Finans 90,9 %

Undersøkelsen ble gjennomført av Kantar i februar 2024, på vegne av ECIT. Det var totalt 1049 respondenter som deltok i undersøkelsen. Alle respondentene hadde på undersøkelsestidspunktet status som arbeidstakere, i lønnet arbeid.

Kilde: Kantar

– Mange virksomheter har iverksatt bærekraftstiltak, som, skal vi tro tallene fra undersøkelsen, av mange ansatte oppleves som mindre relevante eller noen ganger for små, uttaler André Marki til ABC Nyheter i en e-post.

Han er forretningsutvikler og leder for Bærekraft i ECITs F&A-divisjon, og bistår bedrifter med utvikling, implementering og måling av bærekraftstiltak.

I undersøkelsen, som ble utført i februar, viste at kun 35 prosent av arbeidstakerne opplever tiltakene som bedriftene har innført som tilstrekkelig gode eller nyttige.

Blant forsvar, politi, rettsvesen og vakthold var det kun 6,7 prosent som mente at bærekraftsinitiativene virksomheten har satt i gang gjøropp for de skadene virksomheten påfører samfunnet og/eller klimaet. Foto: Cornelius Poppe, NTB
Blant forsvar, politi, rettsvesen og vakthold var det kun 6,7 prosent som mente at bærekraftsinitiativene virksomheten har satt i gang gjøropp for de skadene virksomheten påfører samfunnet og/eller klimaet. Foto: Cornelius Poppe, NTB

To ytterpunkter blant ansatte

Ifølge Marki har mange bedrifter kommet et godt stykke på vei i sin omstillingsprosess, men utfordringen er å synliggjøre både effekten av tiltakene, og kost-nytte av initiativene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Når man arbeider med bærekraft i en bedrift er det flere viktige interessenter, deriblant de ansatte, som både er bedriftens viktigste ambassadører, og en viktig brikke i det å lykkes med å sette bærekraftsarbeidet på agendaen, sier Marki.

Han mener man kan dele de ansatte i en bedrift i en akse med to ytterpunkter.

– På den ene siden har man de som syns bærekraftsarbeidet er for inngripende i daglig drift, og som ikke syns det har noe for seg å bruke tid og ressurser på tiltakene som implementeres. På den andre siden har man en gruppe som ikke syns bærekraftstiltakene går langt nok, og ønsker å gjøre mer, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kun 29 prosent av respondentene mener at initiativene sin arbeidsgiver har iverksatt kompenserer tilstrekkelig for skadene virksomheten påfører samfunnet og klimaet.

Grønnvasking

I januar i år ble Europaparlamentet og Rådet for den Europeiske Union enige om reglene i EUs nye grønnvaskingsdirektiv. Direktivet skal treffe udokumentert rapportering og merking om utslipp, bærekraftige løsninger, tjenester og produkter, og vil også gjelde for norske bedrifter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Grønnvasking, eller opplevelse av grønnvasking kan bli et problem for bedriftene. Om man ikke sikrer at man måler effekten av tiltakene på en dokumenterbar måte, og ikke har et aktivt forhold til å vurdere rapportering og merking, kan det som er egentlig er gode bærekraftsinitiativer oppfattes som grønnvasking, uten at det er tilfelle, sier Marki.

For å unngå grønnvaskingsstemplet fra ansatte, kunder og andre interessenter, forteller Marki at det er viktig at bedriftene gjør en grundig risikovurdering av sin driftsmodell, setter en relevant strategi, samt viser effekten av tiltakene de har satt i gang, og måler dem på en god, dokumenterbar måte over tid.

Blant ansatte i landbruk, skogbruk og fiske-bedrifter svarer hele 90 prosent at de opplever bærekraftstiltakene i sin bedrift som nyttige og gode. Foto: Vidar Ruud / NTB
Blant ansatte i landbruk, skogbruk og fiske-bedrifter svarer hele 90 prosent at de opplever bærekraftstiltakene i sin bedrift som nyttige og gode. Foto: Vidar Ruud / NTB

Store forskjeller mellom bransjene

Fordelt på bransjer er det store variasjoner blant arbeidstakere om hvor gode bærekraftinitiativene har vært.

Helt i bunn finner vi i mediebransjen, hvor bare 6 prosent opplever bærekraftsinitiativene som gode og nyttige, og bare 5 prosent av de ansatte mener tiltakene veier opp for skadene som påføres samfunnet og klimaet.

I motsatt ende av skalaen er ansatte i finanssektoren. Der opplever 91 prosent bærekraftsinitiativene som gode og nyttige, og 56 prosent mener tiltakene gjør opp for skadene.