Gamle norske marinefartøyer brukes i privat marinestyrke

De tidligere norske missiltorpedobåtene KNM Geir (bildet), Hauk, Jo, Stegg, Terne og Tjeld nå i bruk av den private marinestyrken som har som hovedoppgave å jakte pirater og drive inn skatter i Nigeria. Foto: Forsvarets mediesenter
De tidligere norske missiltorpedobåtene KNM Geir (bildet), Hauk, Jo, Stegg, Terne og Tjeld nå i bruk av den private marinestyrken som har som hovedoppgave å jakte pirater og drive inn skatter i Nigeria. Foto: Forsvarets mediesenter
Artikkelen fortsetter under annonsen

Seks tidligere norske missiltorpedobåter brukes nå i en privat marinestyrke i Nigeria. Lederen av marinestyrken er en tidligere pirat.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Salg og eksport av norsk krigsmateriell er underlagt et omfattende regelverk. Slikt materiell skal ikke selges til militært bruk i konfliktområder.

Men ifølge Dagbladet er de tidligere missiltorpedobåtene KNM Geir, Hauk, Jo, Stegg, Terne og Tjeld nå i bruk av den private marinestyrken som har som hovedoppgave å jakte pirater og drive inn skatter.

– Det er trist at disse fartøyene, som har operert både i internasjonale operasjoner og i lang tjeneste for Norge, ender opp på dette viset, sier Marianne Øihals, informasjonsdirektør i Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO), som hadde ansvaret for salget av båtene i 2012.

Les også: Forsvaret kvitter seg med 30 millioner blyfrie miljøskudd

Styrken ledes til alt overmål av den tidligere piraten Goverment «Tompolo» Ekpemupolo som i sitt virke skal ha vært med på å angripe og kidnappe nordmenn ved to tilfeller i 2006.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Først ved et angrep på den norske oljeriggen Bulford Dolphin og senere ved en bording av det norskeide forsyningsskipet Northern Comrade. I siste tilfelle var to nordmenn blant de kidnappede.

Ifølge Dagbladet ble skipene opprinnelig solgt til det britiske selskapet CAS Global for 74 millioner kroner.

Utenriksdepartementet mener på sin side at de ikke har gjort noen feil ettersom båtene nå er å regne som sivile fartøyer.

– All militær utrustning er permanent fjernet eller gjort ubrukelig. Dette var en sentral del av grunnlaget for UDs beslutning om at det ikke var nødvendig med eksportlisens for båtene, sier Frode O. Andersen i UD til avisen. (©NTB)