Praga ZS 800: Du gjetter neppe prisen på denne

Praga ZS 800 har en luftavkjølt firetakters V-twin for en autentisk gammeldags, i positiv forstand, kjøreopplevelse. Prisen er adskillig lavere enn det hyperbilen Praga Bohema koster.
Praga ZS 800 har en luftavkjølt firetakters V-twin for en autentisk gammeldags, i positiv forstand, kjøreopplevelse. Prisen er adskillig lavere enn det hyperbilen Praga Bohema koster. Foto: Praga
Artikkelen fortsetter under annonsen

Praga satser ikke bare på hyperbiler. Tsjekkerne bygger også en litt mer «overkommelig» MC – til snaue 1,3 millioner kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Praga Cars feirer starten på selskapet med tohjulingen ZS 800, som er en hyllest til det som hjemme i Tsjekkia regnes som en ikonisk motorsykkel, BD 500 fra 1928.

Motorsykkelen som ble produsert frem til 1933, hadde etter sigende den første firetakts twin-cam-motoren i serieproduksjon, skapt av Jaroslav František Koch.

Kort etter at MC-en rullet ut av fabrikken i Breitfeld-Daněk, kjørte den unge fly og MC-designeren Koch motorsykkelen fra Roma til Prague, en distanse på 1.480 kilometer, og han klarte oppgaven på 35 timer og 40 minutter. Dermed var en ny langdistanserekord satt.

Nå som vi skriver 2023 er det dags for en hyllest. Jan Žuži, som er av ingeniørene bak hyperbilen Praga Bohema, har lenge drømt om å lage en moderne variant av BD 500. Svaret ser du her, nye Praga ZS 800.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Nærmest kamera nye Praga ZS 800. Bak står den nesten 100 år gamle inspirasjonskilden. Hardbarkede og sjeldne er de begge. Foto: Praga
Nærmest kamera nye Praga ZS 800. Bak står den nesten 100 år gamle inspirasjonskilden. Hardbarkede og sjeldne er de begge. Foto: Praga

Vevde karbon-felger

I tråd med hi-tech-tilnærmingen som preger hyperbilen Bohema, benyttes det materialer vi vanligvis ikke forbinder med motorsykler.

Rammen er lagd av chrome-moly-stålrør fra Sverige, og det er i grunn ikke så spesielt. Men det er eksosanlegget av titan, som er til dels lagd ved hjelp av 3D-printing og veier kun 4,8 kilo.

Unike er også de mørke 18-tommers-felgene som er bygd opp av håndvevd karbonfiber, med spente eiker som også er lagd av karbonfiber. Skjermene til motorsykkelen er tilvirket med støpt karbonfiber.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
MC-produksjonen er begrenset til 28 stykker. De første kundene fikk sykkelen allerede i sommer. Karbonfelgene har også eiker av karbonfiber. Foto: Praga
MC-produksjonen er begrenset til 28 stykker. De første kundene fikk sykkelen allerede i sommer. Karbonfelgene har også eiker av karbonfiber. Foto: Praga

773-kubikk V-twin

Standard er en luftavkjølt 773-kubikk firetakters V-twin, som byr på 50 HK og 65 Nm. Bensintanken som har et lokk av støpt karbon, rommer 11,5 liter. Til sammen er tørrvekten 142 kilo, og 158 kilo når alle beholderne er fylt opp. Det snakkes om 50:50 vektdistribusjon mellom hjulene. Öhlins coil-over-dempere av titan skal gi en «smooth» kjøreopplevelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

ZS 800 er priset til 86.000 euro, vel 999.000 kroner. Med avgifter koster motorsykkelen 1.276.000 kroner. Før frakt og forsikring er medregnet, er det 10 ganger prisen på en mellomtung ny MC á la Yamaha R7, men når det er sagt, er det også viktig å huske på at det er en markant forskjell på Dressman og Savile Row.

Skreddersøm, enten det er snakk om tekstiler eller kjøretøy, koster gjerne betraktelig mer enn hyllevarer.

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.