Like farlig å kjøre MC nå som for 30 år siden

Mens den teknologiske utviklingen gjør det stadig tryggere å kjøre bil, ser vi ikke den samme effekten med motorsykler.
Mens den teknologiske utviklingen gjør det stadig tryggere å kjøre bil, ser vi ikke den samme effekten med motorsykler. Foto: Fremtind
Artikkelen fortsetter under annonsen

Senker du farten før du kjører inn i en sving, unngår du å havne i den dystre statistikken for motorsykkelulykker. Aller viktigst: La de uerfarne MC-førerne kjøre først i følget.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er langt farligere å kjøre motorsykkel enn bil. I fjor mistet 20 personer livet på motorsykkel. Det er 20 prosent av alle dødsfall i trafikken. Dødsulykker blant motorsyklister går heller ikke like mye ned som blant bilister. I tillegg ble 140 motorsyklister hardt skadd i fjor.

– Å kjøre motorsykkel er like farlig nå som for 30 år siden. Mens den teknologiske utviklingen gjør det stadig tryggere å kjøre bil, ser vi ikke den samme effekten med motorsykler , sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB, i en pressemelding.

Flest utforkjøringer

30 prosent av de drepte og hardt skadde på motorsykkel er i alderen 45-64 år, og det er flest menn, ifølge Statens vegvesen. Nå er motorsykkelsesongen i gang igjen og det har allerede vært flere alvorlige ulykker.

Blant ulykkene på motorsykkel, er det en overvekt av utforkjøringsulykker – og hele tre av fire utforkjøringer skjer i sving. Å finne riktig fart i sving er derfor helt avgjørende.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– De mest alvorlige ulykkestypene er utforkjøring i sving, kryssulykker og kjøring i følge. Vi ser dessverre for ofte at det er føreren selv som forårsaker ulykken, sier Klaus Ottersen, motorsyklist som jobber med trafikksikkerhet i Statens vegvesen.

Sjekk Statens vegvesen sine tips til trygg MC-kjøring

La ferskingen kjøre først

Når flere motorsyklister kjører sammen i en gruppe, er det gjerne den ferskeste motorsyklisten som ligger bakerst og følger etter de andre. Ottersen oppfordrer derfor til å gjøre avtaler på forhånd om fart, plassering og tegn til hverandre underveis.

– La ferskingen kjøre først! Føreren med minst erfaring klarer ikke nødvendigvis å vurdere risiko på samme måte som de som har kjørt i flere år, sier Nielsen før han avslutter:

– Hvis man bare følger etter de som ligger foran uten å ta hensyn til egen kjøreevne, kan det fort gå galt.

Tre råd for årets MC-sesong

  • Kjøring i sving: Senk farten før svingen og sørg for at den er så lav at du er bekvem med den gjennom hele svingen.
  • Kjøring i kryss: Senk farten inn mot krysset slik at du kan håndtere eventuelle møtende eller kryssende biler.
  • Kjøring i følge: Ta hensyn til den med minst erfaring. Førererfaring og syklenes kjøreegenskaper kan være vidt forskjellige. Gjør avtaler om fart, plassering og tegn til hverandre underveis.