Test av oppgradert Toyota bZ4X: – Veier opp for førsteinntrykket

Med høy skulderlinje, smale vinduer og skrå bakluke ser Toyota bZ4X ut som en SUV Coupé.
Med høy skulderlinje, smale vinduer og skrå bakluke ser Toyota bZ4X ut som en SUV Coupé. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter mye kritikk har Toyota oppgradert sin elbil bZ4X og nærmer seg WLTP-tallene. De er likevel ikke best.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forventningene var skyhøye da Toyota lanserte sin elbil bZ4X i samarbeid med Subaru og tvillingen Solterra, men deres særegne konsepter for å bevare batteriet kom dårlig ut på flere måter.

Blant annet falt rekkevidden dramatisk når varmeapparatet og spesielt klimaanlegget ble skrudd på, bufferen i batteriet var mye større enn hos alle andre og begrensninger på hurtigladingen, som heller ikke var spesielt rask, var de viktigste.

Småplukk som at batteriprosenten ikke kunne avleses var også et irritasjonsmoment.

Artikkelen fortsetter under bildet

I tillegg til å lese av reelt forbruk og gjenstående kjørelengde, kan du nå se gjenværende batteriprosent i instrumentpanelet. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen
I tillegg til å lese av reelt forbruk og gjenstående kjørelengde, kan du nå se gjenværende batteriprosent i instrumentpanelet. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen

Lite batteri

Kombinert med et moderat batteri på kun 64 kWh netto skal dette gi en WLTP-rekkevidde på inntil 459 kilometer for testbilen som nå har fått de oppgraderingene Toyota så seg nødt til å gjøre.

Som visning av batteriprosent på skjermen og en mer realistisk forbruksvisning som er nyttig for sjåføren underveis.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den enorme forskjellen i rekkevidde med og uten klimaanlegg er også redusert.

Når det gjelder batteriet er bufferen når batteriet viser 0 prosent gjort mindre slik at du har færre skjulte kilometer igjen før bilen faktisk går tom. Ombordladeren har gått fra 6,6 til 11 kW for en raskere lading hjemme og på jobb med den riktige ladeboksen.

Hurtigladingsfrekvensen som var begrenset til to ganger i døgnet er nesten doblet og reduksjonen i ladeeffekt når du passerer 80 prosent skal være mindre enn før.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Store hjulbuer i markert sort plast gir nye Toyota bZ4X et tøft utseende. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen
Store hjulbuer i markert sort plast gir nye Toyota bZ4X et tøft utseende. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen

Best garanti

Den opprinnelige tanken til Toyota var å gi en bransjeledende batterigaranti og dermed forsvare sitt kvalitetsstempel og høye kundetilfredshet.

Etter 10 år eller én million kilometer lover de minst 70 prosent batterikapasitet, slik at «du kan se frem mot et bekymringsfritt bilhold i mange år». Før det og underveis skal likevel bilen kjøres og da har den også mange gode egenskaper.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Utseendet kan alltids diskuteres, men bZ4X har en klassisk SUV-fasong med mange spesielle og tøffe linjer og detaljer. Innvendig er førermiljøet inspirert av Peugeots i-Cockpit med instrumentpanelet over rattet, noe som overflødiggjør behovet for frontrutevisning.

Forsetene er meget komfortable med kjøling, og i baksetet er det god plass med varme, ryggjustering og 60/40-delt rygg for fleksible lasteløsninger i det relativt romslige bagasjerommet.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Setene i nye Toyota bZ4X er komfortable med gode justeringsmiligheter, samt varme og kjøling. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen
Setene i nye Toyota bZ4X er komfortable med gode justeringsmiligheter, samt varme og kjøling. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen

Noe hardplast

Interiøret er dekket av både skinn, polstrete materialer og elegant stoff på dashbordet, men også en del hardplast nedover i bilen.

Hanskerommet er erstattet av lagringsplass under midtkonsollen. 360-graders kamera, P-assistent og varmetråder både foran og bak er nyttige funksjoner i den relativt velutstyrte bilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilens X-Mode firehjulstrekksystem er utviklet i samarbeid med firehjulstrekkeksperten Subaru og du kan velge mellom «Snø/Grus» og «Dyp snø/Søle», samt nedstigningskontroll. Da benyttes samtidig bilens tretrinns ESP-system for riktig moment og hjulspinn avhengig av oppsett.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bakkeklaringen på 21,6 centimeter gjør det tryggere å takle grove hytteveir og enklere å forsere dyp snø.

Grafikken i skjermen er blitt mye bedre hos Toyota enn tidligere, men menyvalgene og funksjonaliteten er ikke alltid like god:

Ved å søke opp «lading» i navigasjonen forslo den Lading i Favrskov og Lading Ost ved Århus i Danmark, samt Lading i Leirfjord i Nordland. Å bla i radiostasjoner kan bli en langdryg affære da mange stasjoner dukker opp flere ganger og den du leter etter kan være langt nede.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Artikkelen fortsetter under annonsen
Toyota bZ4X er inspirert av Peugeots i-Cockpit med instrumentpanelet over rattet. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen
Toyota bZ4X er inspirert av Peugeots i-Cockpit med instrumentpanelet over rattet. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen

Ikke realistisk

Rekkevidden skal være 459 kilometer, men bilens «gjettometer» viste 440 kilometers rekkevidde ved 100 prosents kapasitet på bakgrunn av blant annet temperatur og kjørehistorikk.

Ved å bruke opp 77 prosent av dette kom vi 292 kilometer, noe som skulle tilsi 379 kilometer om vi hadde gjort noe så dumt som å kjøre batteriet tomt.

Til Toyotas forsvar skal det nevnes at mye av kjøringen foregikk på motorvei med relativt høy hastighet, noe som er en av elbilens verste fiender, sammen med kaldt vær. Skal du langt er det likevel ofte motorvei du kjører, så den reelle rekkevidden blir kortere enn både WLTP-tallet og «gjettometerets» påstand.

Kjører du pent og pyntelig på landeveien og i byen er 459 kilometer nesten innen rekkevidde, noe NAF Motor nylig beviste i sin store rekkeviddetest, hvor bilen ble kjørt 443,5 kilometer. 15 av de 32 bilene i testen kjørte imidlertid over 500 kilometer med Tesla Model S på topp med 672 kilometer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Toyota bZ4X benytter skinn, stoff og polstrede materialer oppe, men nedover finner du hard plast. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen
Toyota bZ4X benytter skinn, stoff og polstrede materialer oppe, men nedover finner du hard plast. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen

Litt hurtig

Hurtigladingen for bZ4X begynte meget bra på en 150 kW ladestasjon, som også er bilens maksimale ladeeffekt. Ladekurven spratt raskt opp til 127 kW og sank sakte til 77 kW ved 50 prosent og falt så stadig raskere, slik at full-lading på hurtigladere fortsatt ikke er bilens forse.

Fra 8 til 50 prosent tok det kun 15 minutter, men derfra og opp til 71 prosent tok det ytterligere 15 minutter og ladeeffekten hadde da falt til 35 kW.

Å hurtiglade til 100 prosent krever dermed så mye tid at det er bedre å lade ofte og mindre.

Når du bruker strømmen er bilen lettkjørt og komfortabel, både når det gjelder styring, understell og støynivå. Den høye bakkeklaringen og strenge ESP-systemet begrenser sportsligheten, men det vil trolig få savne.

Akselerasjonen er langt fra klasseledende, men rask nok til all normal kjøring. Toppfarten er akkurat rask nok til å miste lappen på motorveien og bremsene oppleves som at de gjør en meget god jobb når det trengs. Den adaptive fartsholderen følger navigasjonen, noe som kan føre til unaturlig lav hastighet i svingene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Med høy skulderlinje, smale vinduer og skrå bakluke ser Toyota bZ4X ut som en SUV Coupé. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen

Tøff kamp

Hvor mange som har kansellert sin bestilling eller returnert bilen etter de opprinnelige problemene vites ikke, men over 3.500 bZ4X er ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken registrert i Norge siden introduksjonen i fjor høst.

Prismessig ligger bilen på nivå med Tesla Model Y Long Range, VW ID.4 GTX og Skoda Enyaq iV80X som topper registreringsstatistikken, med Tesla suverent på topp.

Den kampen blir tøff for Toyota, som tradisjonelt har toppet salget i Norge sammen med Volkswagen, selv etter disse oppgraderingene.

NØKKELINFO: Toyota bZ4X

Drivlinje: To elmotorer 4x4

HK/kW/Nm: 218/160/336

0-100 km/t: 6,9 sek.

Toppfart: 160 km/t

Vekt: 2.010 kg

L/B/H: 469/186/160 cm

Batteri (brutto): 71,4 kWh

Rekkevidde WLTP: 459 km

Ladekapasitet: 150 kw

Tilhengervekt: 750 kg

Bagasjerom: 452 liter

Pris: Fra 432.600 kr. Denne modellen 503.000 kr

Pluss

  • Komfort
  • Kjøreegenskaper
  • Kvalitet

Minus

  • Ladeeffekt
  • Infotainment
  • Hardplast

Design: Ser ut som en moderne SUV med særegne detaljer.

Førermiljø: Spesiell med i-Cockpit, litt sære menyer og varierende materialer.

Kjøreegenskaper: Komfortabel og lettkjørt med god støydemping.

Ytelser: Treg for å være elbil, men rask nok til all normal bruk.

Plass: Romslig og fleksibel på flere måter.

Mye for pengene: Koster det samme som konkurrentene uten å være best.

Konklusjon: 6. Veier godt opp for førsteinntrykket, men møter tøff konkurranse.

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.