
Anklager Qatar Airways-ansatte for å stjele fra passasjerer

Noen ansatte hos Qatar Airways har angivelig lange fingre, hevder passasjerer.
Det er angivelig tyver på ferde høyt oppe i luften – selv for et av verdens beste flyselskaper.
Den siste tiden har kabinansatte i Qatar Airways blitt anklaget for å ha stjålet fra passasjerer.
Kunder hevder at verdisakene deres har forsvunnet, mens de har sovet og vært på toalettet, og mener de kabinansatte er synderne.
Dette har hendt ved to tilfeller tett etter hverandre.
Det skriver flybloggen Paddle Your Own Kanoo . Flysmart24 har også omtalt saken.
Designerveske og penger borte
Ved det første tilfellet la en kvinnelig passasjer på businessklasse seg til å sove på reisen fra San Francisco til Doha.
Da hun våknet, oppdaget hun at designervesken var borte. Den inneholdt blant annet et større beløp i kontanter.
Kvinnen varslet kabinbesetningen umiddelbart, og gikk selv bakover i flyet for å forsøke å finne den savnede vesken.
Se video: Her kan du kjøpe hus for elleve kroner
Hun oppdaget snart at døren til ett av toalettene sto åpen. Der lå vesken på gulvet, og én av de kabinansatte var også inne på toalettet.
Da passasjeren hadde fått vesken tilbake, fant hun ut at 600 dollar – tilsvarende rundt 6250 kroner – var tatt fra vesken.
Hun utpekte umiddelbart den Qatar Airways-ansatte som syndebukken, og slo alarm til kabinledelsen.
Kvinnen hevder imidlertid at flyselskapet viste liten vilje til å sjekke sin ansatte. De var heller ikke villige til å kompensere henne for tapet.
Nå har kvinnen gått rettens vei mot Qatar Airways for å få de 600 dollarene tilbake.
Fikk sparken
Noen uker senere skal det angivelig ha hendt et nytt tyveri på en Qatar Airways-flyvning mellom Doha og Singapore.
En mannlig passasjer skal ha gått på toalettet like før landing i Singapore, og glemte igjen mobiltelefonen sin på toalettet.
Da han oppdaget dette, gikk han tilbake for å hente telefonen, men toalettet var opptatt.
Mannen så at en av de kabinansatte forlate toalettet etter hvert. Da han skulle sjekke toalettet, var mobilen imidlertid sporløst forsvunnet.
Så fort flyet hadde landet, meldte han fra om saken.
Senere sporet passasjeren telefonen sin til mannskapets hotell i Singapore, og etter hvert også til Filippinene.
Han fikk senere telefon fra selskapets sikkerhetsavdeling, om at en av de ansatte var gjort ansvarlig for tyveriet og måtte gå på dagen.