«All inclusive» er dyrere enn du tror

De aller fleste ønsker mer enn det de betaler for på all-inclusive-ferier. Dermed blir feriene mye dyrere.
De aller fleste ønsker mer enn det de betaler for på all-inclusive-ferier. Dermed blir feriene mye dyrere. Foto: Mariia Boiko / Shutterstock / NTB

Nesten alle som reiser på «all-inclusive»-ferie bruker mer penger enn det som er dekket i feriepakken, viser en britisk undersøkelse.

Hele 93 prosent av britene betaler ekstra til tross for at de velger ferie hvor alt skal være inkludert. Det kommer fram i en undersøkelse gjort av økonomiplattformen CuponBirds, skriver Travel Daily Media.

Undersøkelsen tar for seg britenes holdninger og forbruksvaner knyttet til reiser hvor alt er inkludert i prisen du betaler – «all inclusive». Hele 67 prosent mener at dette er den mest kostnadseffektive måten å reise på.

Bare 14 prosent mener at all-inclusive ikke er kostnadseffektivt i det hele tatt.

Men det er godt mulig det er mindretallet som har mest rett siden det viser seg at vi fortsatt bruker ekstra mens vi bor på et all-inclusive resort.

Selv om mat og drikke er inkludert i prisen de har betalt, vil de fleste all-inclusivegjestene ha "noe annet" - og bruker gjerne mye ekstra penger på det. Foto: Visions-AD / Shutterstock / NTB
Selv om mat og drikke er inkludert i prisen de har betalt, vil de fleste all-inclusivegjestene ha "noe annet" - og bruker gjerne mye ekstra penger på det. Foto: Visions-AD / Shutterstock / NTB

Ekstra middager

Middager ute (27 prosent), byturer (26 prosent) og utflukter (25 prosent) er de tre største «ekstrautgiftene"» utenom det som er inkludert i pakken. I tillegg bruker nesten halvparten av britene (49 prosent) ekstra penger på mat og drikke alene utenfor feriestedet, enten dette er på middag eller mat og drikke fra de lokale butikkene.

Dette bruker britene penger på utenom All inclusive:

  • Middag 27 prosent
  • Bytur 26 prosent
  • Utflukt 25 prosent
  • Drikke i en bar 23 prosent
  • Suvenirer 23 prosent
  • Mat og drikke fra butikker 22 prosent
  • Lunsj 20 prosent
  • Alkohol 19 prosent
  • Klær 18 prosent
  • Gaver til venner og familie 18 prosent

Gjennomsnittlig bruker britene 336 GBP - 4600 kroner - utenfor «all inclusive»-pakken.

Hver femte brite hevder også at de bruker mellom £500 – £1000 ekstra (6800-13.700 kroner) utenfor deres all-inclusive resort hver gang de reiser. Det tyder ikke på at det å kjøpe turer med merkelappen alt inkludert er særlig kostnadseffektivt.

Billigere å kjøpe enkeltvis

- Det viser seg at alt inkludert kanskje ikke er så inkluderende likevel når ni millioner briter har brukt så mye ekstra penger utenfor det som er inkludert - selv om alt du trenger burde være inkludert i pakken allerede. Det er flott å se at folk koser seg på disse turene, men for de som har litt trange budsjetter kan det faktisk være mer kostnadseffektivt å bestille alt separat i stedet for alt inkludert, sier Andy Cooper, finansanalytiker hos CouponBirds.

Han har følgende råd:

– En av de beste måtene å unngå overforbruk er å shoppe rundt og sørge for at pakken du velger er perfekt for deg og budsjettet ditt.

Undersøkelsen viser at litt over 26 millioner (58 prosent) briter har vært på en all-inclusive-reise minst én gang tidligere, og de mest populære feriestedene er strender (44 prosent), kun for voksne (32 prosent) og luksus (25 prosent).

De fleste reisende vil ha mer enn all-inclusive - og bruker mye penger på det. Foto: Mariia Boiko / Shutterstock / NTB
De fleste reisende vil ha mer enn all-inclusive - og bruker mye penger på det. Foto: Mariia Boiko / Shutterstock / NTB

Sosiale medier påvirker

Briter velger også mer spesifikke typer all-inclusive: over seks millioner har valgt et helsefokusert tur med et velvære-, detox- eller mental helse-retreat (15 prosent), og minst 15 millioner (35 prosent) har vært på all-inclusive cruise i stedet.

Nesten halvparten av britene (39 ) har brukt booking.com for å lese anmeldelser for å finne den perfekte destinasjonen, mens 18 % har basert valget sitt på sosiale medier eller en influencer som de følger.

1,9 millioner (37 prosent) 18–24-åringer har landet et bestemt all-inclusive basert på TikTok- eller en influencer-anbefaling.