Skjerper cruise-reglene rundt Svalbard

Strengere regler for cruisenæring skal gi bedre beskyttelse for ville dyr og klima på Svalbard.
Strengere regler for cruisenæring skal gi bedre beskyttelse for ville dyr og klima på Svalbard. Foto: Arkivfoto

Det nye miljøregelverket på Svalbard er utfordrende, mener internasjonal cruisenæring. Begrensninger på skipsstørrelser, økt avstand til isbjørn og hvalross og færre steder å gå i land for turistene er blant grepene.

Regjeringen vedtok tidligere i måneden endringer i miljøregelverket på Svalbard for å ivareta større villmarksområder og minske belastningen på naturen og dyrelivet.

Forslagene til endring i svalbardmiljøloven skal legges fram for Stortinget. Etter planen skal de nye reglene gjelde fra 1. januar 2025, skriver Klima- og miljødepartementet i en pressemelding.

Det blir blant annet forbudt å bruke droner i verneområder.

Bestemmelsene om maks 200 passasjerer om bord i skip utvides til også å gjelde verneområdene vest på Svalbard, og flere må søke om tillatelse til telt- og leiropphold.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Dette bildet av en isbjørn som har funnet et sted å sove på et lite isfjell utenfor Svalbard vant publikumsprisen i den prestisjefylte konkurransen Wildlife Photography of the Year. - Fra neste år må cruiseturistene holde seg lengre unna dyrene på Svalbard, sier Regjeringen. Foto: ©Nima Sarikhani (Storbritannia)
Dette bildet av en isbjørn som har funnet et sted å sove på et lite isfjell utenfor Svalbard vant publikumsprisen i den prestisjefylte konkurransen Wildlife Photography of the Year. - Fra neste år må cruiseturistene holde seg lengre unna dyrene på Svalbard, sier Regjeringen. Foto: ©Nima Sarikhani (Storbritannia)

Kommer for isbjørnen

- Hovedgrunnen til at mange ønsker å se Svalbard er isbjørnene, som er ekstremt vanskelige å se i de beste tider, men som vil være enda vanskeligere nå, sier cruise-agent Claire Maguire i Island Girl Travel and Vacations i Fort Lauderdale, USA til Travel Weekly.

Når det gjelder bjørnene, vil det nye regelverket pålegge skip å holde en avstand på 300 til 500 meter fra isbjørn (foreløpig angir Association of Arctic Expedition Cruise Operators (AECO) retningslinjer ikke nærmere enn 200 meter med et ekspedisjonsskip).

For hvalross vil regelverket kreve minimumsavstand på 150 meter.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Turistene kommer for tett på dyrelivet på Svalbard, mener regjeringen. Foto: Ondrej Prosicky / Shutterstock / NTB
Turistene kommer for tett på dyrelivet på Svalbard, mener regjeringen. Foto: Ondrej Prosicky / Shutterstock / NTB

Maguire er likevel fornøyd med de skjerpede reglene:

- Når populariteten til ekspedisjonscruise er økende, og flere og flere selskaper som kjemper om en del av kaken, tror jeg at implementering av forskrifter før ting kommer ut av kontroll er avgjørende og velkommen, mener hun.

Cruiseskipene kan ikke seile fortere enn fem knop i timen, under 10 km/t, når de er nærmere land enn 500 meter.

Blant de andre nye restriksjonene er at cruiseskip på Svalbard ikke kan bryte havisen, siden den brukes av isbjørn, hvalross og sel til å oppholde seg, hvile, sove, yngle på. Og for isbjørnenes vedkommende brukes isen til jakt.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Regjeringen vil skjerpe reglene for turismen på Svalbard, som er hvor cruisepassasjerer har en utflukt med kajakk i Magdalenafjorden. Foto: Altrendo Images / Shutterstock / NTB
Regjeringen vil skjerpe reglene for turismen på Svalbard, som er hvor cruisepassasjerer har en utflukt med kajakk i Magdalenafjorden. Foto: Altrendo Images / Shutterstock / NTB

Dessuten skader det miljøet at cruiseskip bryter havisen: da kommer det inn mer vann.

Vannet absorberer mer sollys enn havisen, noe som igjen kan føre til at isen smelter raskere.​

– Norge har et ansvar for å ta vare på villmarksnaturen på Svalbard, og klimaendringene og økt aktivitet legger nå et stort press på naturmiljøet. Nå strammer vi inn regelverket for å ta bedre vare på den sårbare naturen og det utsatte dyrelivet, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen i en pressemelding.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Cruiseturister skal kunne gå iland på færre steder på Svalbard. Hurtigruten har seilt til Svalbard siden 1896. Bildet er tatt på Norskøya i 2010. Foto: Marianne Løvland / NTB SCANPIX / NTB scanpix
Cruiseturister skal kunne gå iland på færre steder på Svalbard. Hurtigruten har seilt til Svalbard siden 1896. Bildet er tatt på Norskøya i 2010. Foto: Marianne Løvland / NTB SCANPIX / NTB scanpix

Problemer for HX

Endringene krever at de som driver med ekspedisjonscruise må revurdere hvilke skip de sender til Svalbard.

For eksempel passer bare to av skipene i Hurtigrutens nå omdøpte HX-flåte (Fram og Spitsbergen) kriteriene for inntil 200 gjester.

I dag seiler også Maud med plass til 500 passasjerer dit, og besøker Vest-Spitsbergen som en del av to lengre arktiske ekspedisjoner som også seiler til Island og Grønland.

- Vi vil tilpasse våre reiseruter der det er nødvendig, men er skuffet og frustrert over det nye regelverket - gitt at AECO og ekspedisjonsindustrien tilbyr andre løsninger. De nylig annonserte tiltakene vil by på nye utfordringer i området. Vårt team av ekspedisjonseksperter venter på ytterligere oppdateringer fra AECO, og vi vil samarbeide for å tilpasse reiserutene våre der det er nødvendig, sier Karin Strand, HXs visepresident for ekspedisjonsutvikling,til Travel Weekly.