Reisenyheter

Leder for FNs miljøprogram: – Nordmenn skal ikke ha dårlig samvittighet for å fly

Folk som reiser mye med fly skal ikke føle at de gjør noe galt, mener FN-topp Erik Solheim.

UNEP-sjef Erik Solheim i Oslo i fjor. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Nei, det løser ingenting. Jeg vet at mange miljøvernene tror på å gi folk dårlig samvittighet, jeg tror på inspirasjon til å gjøre tingene bedre.

Det sier sjefen for FNs program for bærekraftig utvikling og leder av FNs miljøprogram (UNEP), Erik Solheim, til nettstedet Flysmart24.no.

– Nordmenn skal ikke ha dårlig samvittighet for å fly, sier han.

Ifølge Solheim fører blant annet en raskt voksende turistindustri til at det bør fokuseres mer på miljøvennlig flyindustri, fremfor på nedgang i flytrafikken.

– Elektriske fly og biodrivstoff vil være deler av løsningen. Flyfabrikkene må fortsette å utvikle nye fly som bruker mindre drivstoff, og flyselskapene må ta slike i bruk. Dessuten kan vi kutte klimautslipp med å gjøre driften mer effektiv.

I juli skrev Forskning.no at nordmenn ikke vil slutte å fly selv om man vet at det skader miljøet. Ifølge nettstedet utgjør én tur til London rundt 500 kilo CO2-ekvivalenter ut i atmosfæren. Det er det samme som tre måneders gjennomsnittlig bilkjøring når det gjelder klimagassutslipp.

Les også: Avinor: Norsk luftfart skal være helt elektrisk i 2040

Slakter United Airlines - roser Norwegian

Ifølge Flysmart24.no er Solheim selv lidenskapelig opptatt av fly, og favorittypen er Airbus A380. Jobben fører også til godt over 100 flyturer i året.

– I motsetning til før har jeg nå muligheten til å reise foran i flyene, på business class der man blant annet kan legge ned setet til en seng og sove seg gjennom en lang flytur. Det gjør det mulig å møte reisemålet uthvilt og starte jobbingen straks man lander. Flott når man, som jeg, gjerne tilbringer tre av ukens netter på fly.

FN-toppen lister også opp hvilke flyselskaper han selv foretrekker på lengre turer:

– Veldig enkelt sagt er de asiatiske flyselskapene de beste, de europeiske i midten og de amerikanske de verste.

Om selskapet United Airlines sier Solheim:

– Den maten du får servert på disse flyene er helt elendig, du kjøper jo hundre ganger bedre mat på hvilken som helst Narvesen-kiosk.

Ett selskap Solheim derimot vil rose er Norwegian, og deres leder Bjørn Kjos:

– Selv om Kjos får kritikk, som gjerne kan være berettiget, så er jeg bak ham. De gir folk mulighet til å reise for en billig penge, sier han.

Aktuelt: Flere fly måtte nødlande etter mange bombetrusler