Lanserer idé om flygende tog

Se video her!

I fremtiden reiser vi kanskje med flygende tog, tror det tyrkiske arkitekt- og ingeniørselskapet Dahir Insaat.

Hva får du om du kombinerer transportkapasiteten til tog med hastigheten til et fly - og legger til en elektrisk monorail? Svaret er det siste forslaget til fremtidens transportmåter, slik den russiske konseptdesigneren Semenov Dahir Kurmanbievitsj ser for seg det.

Designeren, som ofte går under navnet Dahir Semenov, jobber i det tyrkiske arkitekt- og ingeniørselskapet Dahir Insaat som har spesialisert seg på å utvikle konseptskisser og designforslag knyttet til fremtidens kjøretøy og transportmåter.

Det siste forslaget er altså et svevende tog - la oss kalle det et togfly for å unngå forvekslinger med det allerede etablerte flytoget - som skal kunne frakte mellom 1000 og 2000 passasjerer med en marsjfart på 500 kilometer i timen.

Dahir Insaat har også laget en videopresentasjon av konseptet som du kan se øverst i denne artikkelen.

Les også: – Slik reiser vi i nær fremtid

Henvender seg til pendlere

På Facebook-siden til selskapet kommer Dahir Insaat med ytterligere spesifikasjoner. Her heter det at togflyet skal få strøm fra en glidende kabel koplet til det som minner om en monorail. Det vil gjøre det mulig for togflyet å bruke motorer på et par megawatt, ifølge selskapet.

Dahir Insaat ser for seg at den nye transportmåten vil kunne gjøre det mulig for folk å pendle til en jobb inntil 500 kilometer unna raskt og effektivt.

Les også: MDG håper på hyperloopbane mellom Oslo og København innen 20 år

Tilbakemeldinger

Ikke alle som har sett videoen av konseptet er like positive.

«Dette prosjektet, i likhet med andre typer monorail, Hyperloop, Mag-Lev og så videre, vil være dødfødt ettersom det ikke høster fordelene av allerede eksisterende baneinfrastruktur,» skriver en internettbruker.

«En av de verste typer tog (elektrisk tog) kombinert med det verste fra luftfarten,» skriver en annen bruker.

Noen uttrykker imidlertid litt mer optimisme og skriver at noe av det som er bra med slike konsepter, er at de får oss til å tenke over hva som er mulig å få til og til å pønske på hva som kan gjøres av forbedringer for å få det til å fungere.

Les også: Slik kan norsk transport se ut i 2040