Har testet 25 hoteller i Oslo:Små forskjeller på oppgradert og standard hotellrom

DIFFERENSIERING: Hotelldirektør Robert Holand viser hotellekspert June Aronsen Jakola rundt på Comfort Hotel Grand Central.
DIFFERENSIERING: Hotelldirektør Robert Holand viser hotellekspert June Aronsen Jakola rundt på Comfort Hotel Grand Central. Foto: Eivind Yggeseth

For noen hundrelapper kan du oppgradere hotellrommet. Men vær obs! Alt fra et par tøfler til pulverkaffe av angivelig bedre kvalitet kan være forskjellen på et standardrom og et oppgradert rom.

– Hotellene differensierer ofte ikke godt nok mellom standardrom og et oppgradert rom. Man kan oppleve å få et identisk rom i de kategoriene, men til ulik pris, sier hotellekspert June Aronsen Jakola.

Sammen med to kolleger i Berg-Hansen har hun nettopp testet rundt 25 hoteller i hovedstaden, med fokus på hva som er forskjellen på et standardrom og et oppgradert rom. Prisdifferansen ligger stort sett på 300 kroner.

– Et standardrom kan være på opptil 20 kvadratmeter, mens et oppgradert rom begynner på 20 kvadratmeter. Det betyr at du i verste fall betaler 300 kroner for mye, sier hun.

Sammen med hotelldirektør Robert Holan på Comfort Hotel Grand Central, entrer Aronsen Jakola et standardrom.

– Sengen er 160 centimeter bred, slår Aronsen Jakola fast og hotelldirektøren nikker bekreftende.

– Og størrelsen? 15-16 kvadratmeter? spør den drevne hotelltesteren. Igjen får hun et nikk fra Holan før turen går videre til et oppgradert rom med en prislapp som varierer mellom 200 og 300 kroner ekstra.

– Vi har jobbet lenge med hva Comfort skal tilby våre oppgraderte gjester, sier Holan fra et rom på rundt 25 kvadratmeter med utsikt til Karl Johan, fine møbler og en stor dobbeltseng. Aronsen Jakola noterer på sitt skjema og nikker fornøyd.

Les også: Dette er de beste hotellene i 2017

Store forskjeller

STANDARD ELLER OPPGRADERT? June Aronsen Jakola ser nøye over badet på dette hotellrommet. Foto: Eivind Yggeseth
STANDARD ELLER OPPGRADERT? June Aronsen Jakola ser nøye over badet på dette hotellrommet. Foto: Eivind Yggeseth

Det er på tide å gjøre opp status fra runden på Oslo-hotellene. Fra Berg-Hansens hotellavdeling har også Tonje Elholm Relling og Raymond Engelstad Jamaris tatt plass i dommerpanelet. De har testet alt fra rimelige til dyre hoteller i Oslo. Continental, Park Inn og Thon-hotellene har gjennomgående vært flinkere enn de andre til å synliggjøre hva gjestene får ekstra for de få hundrelappene, men hotell-testerne har opplevd mye rart:

– Det er gjennomgående at de oppgraderte rommene har kaffemaskin med to kapsler. Skal du ha mer enn to kopper kaffe, må du betale ekstra. Og så har de én stol, så hvis man er et par, må man bytte på å sitte der, humrer Aronsen Jakola og lukter imaginert på sine egne underarmer.

– Vi ser også at standardrommene ofte har såpedispensere i dusjen, mens på oppgraderte rom har vi funnet hotellenes «egne» produkter. Men de lukter jo alltid mann!

Elholm Relling har erfart akkurat det samme. Og nylig fant hun også et eksempel på at et oppgradert rom ikke hadde kaffemaskin.

– Det vanligste er at standardrom har vannkoker og oppgradert rom har kaffemaskin. Men på dette hotellet var det vannkoker også på superior-rommet. Den eneste forskjellen var at pulverkaffen visstnok skulle være bedre. Da blir det dyr pulverkaffe!

– Vi ser også at den eneste forskjellen kan være en badekåpe og et par tøfler. For ikke lenge siden sjekket jeg et hotell hvor oppgradert rom vendte mot stille bakgård, mens jeg opplever også det motsatte: at det oppgraderte rommet nettopp vender mot en livlig gate. Det er ikke lett å bli klok på. Flybransjen har vært flinke til å differensiere produktene sine, det har ikke hotellbransjen, sier Engelstad Jamaris.

– Hva er gode eksempler på en vellykket oppgradering?

– Det kan være alt fra balkong, sofa og ekstra sittegruppe til gode produkter på badet, at rommene er store og sengen likeså. Gjerne 180 centimeter bred. Det kan også hende at frokost eller kveldsbuffet er inkludert på de oppgraderte rommene, sier Elholm Relling fornøyd.

– Jeg tør påstå at hotellene spekulerer i at gjestene er uvitende. Mitt klare råd når det gjelder oppgradering av hotellrom, er at du må spørre så du ikke betaler 300 kroner for et par tøfler eller en kopp kaffe, tipser Aronsen Jakola.

Denne saken ble først publisert hos Finansavisen 11. november 2017.

Les også: Britisk konkurransetilsyn vil granske hotell-nettsider

Les også: Hotell sparte 100.000 på mindre tallerkener