Vinmonopolets salg av amerikansk vin sank med nær 34 prosent i mars

Etter kraftig nedgang i mars viste Vinmonopolets salg av amerikansk vin en svikt på over 18 prosent i årets første kvartal.
Etter kraftig nedgang i mars viste Vinmonopolets salg av amerikansk vin en svikt på over 18 prosent i årets første kvartal. Foto: Lena S. Falck / Finansavisen

Vinmonopolets salg av amerikansk vin stupte med 33,7 prosent i mars. – Nå ser vi et helt klart utslag, sier en importør.

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

I januar i år var Vinmonopolets salg av amerikansk vin relativt stabilt i forhold til samme måned i fjor. Februar måned viste en nedgang på 13,9 prosent, og i mars stupte volumet med hele 33,7 prosent til 278.500 liter. Til sammenligning sank Vinmonopolets totale vinsalg med 24 prosent i mars måned.

Arcus Wine Brands er en del av Anora-eide Vingruppen. Selskapet har Norges mestselgende vin de seneste ti årene, den amerikanske rødvinen Falling Feather Ruby Cabernet, i sin portefølje. Arcus Wine Brands har også den amerikanske rødvinen Ruby Zen - landets 14. mest solgte vin i fjor - i porteføljen.

– Vi så noen tegn til nedgang for disse produktene i februar, men det var vanskelig å se om det hang sammen med Trumps ferske presidentperiode. Nå ser vi et helt klart utslag. Salget av disse vinene er noe mer ned enn snittet, sier adm. direktør Øystein Gogstad-Andersen i Vingruppen.

Presseansvarlig Jens Nordahl i Vinmonopolet mener derfor at den varme vinteren har hatt en effekt på salget av amerikansk vin. Foto: Tommy Andresen
Presseansvarlig Jens Nordahl i Vinmonopolet mener derfor at den varme vinteren har hatt en effekt på salget av amerikansk vin. Foto: Tommy Andresen

Dårlig rødvin-vinter

Presseansvarlig Jens Nordahl i Vinmonopolet vil ikke konkludere med at det er en Trump-effekt at salget av amerikansk vin hittil i år sunket mer enn det totale vinsalget.

– Vi kan ikke utelukke at dette er en respons på amerikansk politikk, men det er vanskelig å anslå hvor stor den effekten eventuelt er, sier han.

Nordahl peker på at den ukentlige markedsandelen for amerikansk vin varierte fra 3,9 prosent til 5,6 prosent i 2024. Hittil i år har den variert fra 4 prosent til 5,5 prosent pr. uke.

– Her er det viktig å understreke at rødvin står for 85 prosent av alle amerikanske varer som selges via Vinmonopolet. Temperatur er avgjørende for rødvinssalget. Vinteren i år har vært snøfattig og varm, sammenlignet med fjorårets vinter. Da drikker folk mindre rødvin, sier Nordahl.

– I tillegg er det slik at vårt salg av amerikanske produkter hadde en peak i 2020. Siden har salget vist en nedadgående trend. Da er det naturlig at nedgangen fortsetter. Derfor er det vanskelig å si om nedgangen også har politiske årsaker, fortsetter han.

Nordal påpeker også at påsken er sen i år, og sier at det er vanskelig å trekke noen konklusjoner rundt utviklingen før april-tallene foreligger.