
Nei, Norwegian deler ikke ut gratisbilletter

Ser du posten på Facebook, ikke klikk.
Kanskje har du sett posten dukke opp i strømmen din på Facebook; «Norwegian Airline gir 2 gratis billetter til alle for å feire 25 års jubileum!»
Vi trykket på lenken som ledet oss inn i et slags spørreskjema. «Grattis» stod det på toppen av siden. Videre blir vi fortalt at vi er plukket ut til å delta i en kort spørreundersøkelse for få gratis billetter. Men vi er ikke sikre på om vi i det hele tatt er plukket ut. For vi trykket aktivt på lenken for å komme dit. Andre har også forsøkt, det kom til nøyaktig samme siden som oss. Og her er det tydeligvis ikke heller billetter til alle, for det advares at det bare er 258 billetter igjen, så vi må skynde oss.

Tre spørsmål får vi: Og selv om siden i seg selv tilsier at dette ikke har noe med flyselskapet å gjøre, understreker svaralternativene til spørsmålene dette: «Har du noen gang reist med oss?» Ja, nei, jeg vet ikke... Tja, vi tipper at folk i Norge vet om de har reist med Norwegian før. Men for moroskyld, velger vi dette alternativet.
Les også: Bombetrussel mot Norwegian-fly er henlagt
Fint med ferie
Oki. «Trenger du en ferie?» En ferie er aldri å forakte. Dessuten er det påske straks. Vi har jo noen fridager til gode, men vi er ikke helt sikre. Igjen velger vi alternativ 3 - jeg vet ikke.
Oj. «Hvorfor elsker du Norwegian Air??» Hva? Vi har da ikke sagt at vi elsker Norwegian Air. Vel. Svarene er Miljø, Billig og Annet. Annet hva da? Annet enn SAS? Vel, vi ønsker ikke å spesifisere hvorfor vi har denne store kjærligheten, så vi velger annet.
Aj aj. Vi har vunnet billetter. Kommer godt med. Verdi ikke spesifisert, så er blir det beste klasse til New York. Men, vi må verifisere: «Del denne siden ved å klikke på "Del" knappen og skriv "Takk for billettene!" i kommentarfeltet!». Nei da, altså. Det gjør vi ikke. Og så kommer trinn to; «Klikk lik Dette knapp».
Flyr dårlig på børs: Norwegian med laveste aksjekurs på 10 år
Svindel
«Dette er svindel, denne linken og posten har ingen tilknytning til Norwegian. Vi anbefaler alle som får en link som ser mistenksom ut om å slette den umiddelbart og ikke klikke seg videre. Dessverre skjer det fra tid til annen at vår merkevare blir misbrukt på denne måten.» skriver talsperson Astrid Mannion-Gibson til ABC Nyheter.
– Hvor ofte opplever Norwegian de blir brukt på denne måten?
«Jeg har ikke tall på dette, men dessverre så skjer det fra tid til annen.»
Tror på Norwegian-salg: Kjendisinvestor: – Norwegian er solgt før jul