Verden

Flyselskap svarer på kritikken

Reklamen sammenlignes med angrepet 11. september 2001.

Denne reklamen sammenlignes med angrepet 11. september 2001.
Publisert Sist oppdatert

Etter at det pakistanske nasjonale flyselskapet PIA lanserte sin nye Paris-reklame, har reaksjonene haglet.

Reklamen skulle først og fremst annonsere nye flyvninger til Paris fra Islamabad. Ifølge The Guardian har flyvningene nemlig vært suspendert i fire år på grunn av sikkerhetsproblemer.

Men nå har reklamen fått oppmerksomhet for andre ting.

Se video: Måtte evakuere ut i snøen

Har beordret en undersøkelse

I reklamen står det «Paris, we’re coming today», eller «Paris, vi kommer i dag» på norsk, med et fly som ser ut som det flyr rett inn i Eiffeltårnet.

Ifølge CNN er det dette som har fått flere til å sammenligne reklamen med terrorangrepet i New York den 11. september 2001.

pic.twitter.com/qUoNCyL385— PIA (@Official_PIA)January 10, 2025

Pakistanske medier melder at landets statsminister Shehbaz Sharif har beordret en undersøkelse av hvordan annonsen ble godkjent for publisering, skriver CNN.

Også finansministeren i Pakistan, Ishaq Dar, reagerte på reklamen. Han kaller det for «dumhet», skriver The Guardian.

– Vi ønsker å gjøre det klart

Men ifølge Euronews har nå flyselskapet svart på kritikken.

En talsperson fra PIA, Abdullah Hafeez, sier at reklamen var ment for å feire at flyselskapet gjenopptok flyvninger til Paris og at den aldri var ment å såre etterlatte og familien til ofre etter 11. september.

– Vi ønsker å gjøre det klart at vi ikke hadde til hensikt å såre noens følelser, sier Hafeez.

Pakistan har også før blitt koblet til angrepet 11. september. Osama bin Laden, lederen av al-Qaida som utførte angrepet, gjemte seg i Pakistan før han ble drept av amerikanske styrker i 2011.

Men til tross for å bli sammenlignet med terrorangrepet, skal den første flyvningen til Paris 11. januar ha gått bra.