Verden
Flyselskap svarer på kritikken
Reklamen sammenlignes med angrepet 11. september 2001.

Etter at det pakistanske nasjonale flyselskapet PIA lanserte sin nye Paris-reklame, har reaksjonene haglet.
Reklamen skulle først og fremst annonsere nye flyvninger til Paris fra Islamabad. Ifølge The Guardian har flyvningene nemlig vært suspendert i fire år på grunn av sikkerhetsproblemer.
Men nå har reklamen fått oppmerksomhet for andre ting.
Se video: Måtte evakuere ut i snøen
Har beordret en undersøkelse
I reklamen står det «Paris, we’re coming today», eller «Paris, vi kommer i dag» på norsk, med et fly som ser ut som det flyr rett inn i Eiffeltårnet.
Ifølge CNN er det dette som har fått flere til å sammenligne reklamen med terrorangrepet i New York den 11. september 2001.
pic.twitter.com/qUoNCyL385— PIA (@Official_PIA)January 10, 2025
Pakistanske medier melder at landets statsminister Shehbaz Sharif har beordret en undersøkelse av hvordan annonsen ble godkjent for publisering, skriver CNN.
Også finansministeren i Pakistan, Ishaq Dar, reagerte på reklamen. Han kaller det for «dumhet», skriver The Guardian.
– Vi ønsker å gjøre det klart
Men ifølge Euronews har nå flyselskapet svart på kritikken.
En talsperson fra PIA, Abdullah Hafeez, sier at reklamen var ment for å feire at flyselskapet gjenopptok flyvninger til Paris og at den aldri var ment å såre etterlatte og familien til ofre etter 11. september.
– Vi ønsker å gjøre det klart at vi ikke hadde til hensikt å såre noens følelser, sier Hafeez.
Pakistan har også før blitt koblet til angrepet 11. september. Osama bin Laden, lederen av al-Qaida som utførte angrepet, gjemte seg i Pakistan før han ble drept av amerikanske styrker i 2011.
Men til tross for å bli sammenlignet med terrorangrepet, skal den første flyvningen til Paris 11. januar ha gått bra.