Slik har det gått med de vestlige stridsvognene i Ukraina

En ukrainsk stridsvogn av typen Leopard 2A6 under en øvelse i Donetsk tidligere i år.
En ukrainsk stridsvogn av typen Leopard 2A6 under en øvelse i Donetsk tidligere i år. Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

Da Russland gikk til fullskala krig i 2022 hadde den ukrainske hæren nesten kun stridsvogner fra Sovjetunionens tid. Nå er situasjonen annerledes.

I løpet av 2023 besluttet flere land å forsyne Ukraina med stridsvogner produsert i Vesten. Etter en litt lunken start bestemte USA seg for å sende vogner av typen Abrams og Storbritannia av typen Challenger. Norge og en rekke andre land sendte den tysk-produserte stridsvognen Leopard.

Leveransene fikk stor oppmerksomhet. Nå har stridsvognene vært i Ukraina i flere måneder. Hvordan har det egentlig gått?

Her kan du lese mer om krigen i Ukraina!

– De er imponert over hvor mye de tåler

Det har ABC Nyheter spurt Palle Ydstebø ved Krigsskolen om. Ifølge Ydstebø, som er hovedlærer ved seksjon for landmakt ved Krigsskolen, har det kommet gode tilbakemeldinger fra fronten i det østlige og sørlige Ukraina.

– Fra de ble tatt i bruk under den ukrainske offensiven i fjor har de ukrainske mannskapene vært svær fornøyd med de. De er imponert over hvor mye de tåler av treff og hvor godt beskyttet mannskapet er. Selv når en vogn blir slått ut, overlever som oftest mannskapet.

Palle Ydstebø er hovedlærer ved Krigsskolen. Foto: Terje Pedersen / NTB
Palle Ydstebø er hovedlærer ved Krigsskolen. Foto: Terje Pedersen / NTB

Ifølge Ydstebø gjelder det samme for stormpanservognene Ukraina har fått fra vestlige allierte. Han forklarer at de vestlige vognene gjerne er enklere å operere enn de sovjetiske e fordi det i stor grad er tatt hensyn til ergometri og høyere standarder for helse, miljø og sikkerhet.

– I tillegg har vognene bedre sikter og datamaskiner, som øker sannsynligheten for treff på første skudd.

Se video: Bommer så vidt

Varslet ødeleggelse – stridsvogn dukket opp i Moskva

Da debattene om vestlige land skulle forsyne Ukraina med stridsvogner pågikk varslet Russland at vognene kom til å bli bombet sønder og sammen på slagmarken.

– Disse stridsvognene vil i likhet med alle andre brenne. De er bare svært kostbare, sa Kreml-talsmann Dimitrij Peskov i januar i fjor.

Flere videoer har i ettertid vist stridsvogner gå opp i flammer. I mai i år kunne man se en ødelagt amerikanskprodusert Abrams-vogn stå utstilt i Moskva som et trofé.

Ifølge analytikerbloggen Oryx har flere titalls av stridsvognene blitt ødelagt eller skadet i krigen. Oryx samler opplysninger om kampene i Ukraina ut fra bilder og andre åpne kilder. Analytikergruppen stiller en rekke krav til beviser for å kunne erklære et kjøretøy eller våpensystem ødelagt.

En amerikanskprodusert Abrams-stridsvogn ble vist frem for publikum i Russlands hovedstad Moskva tidligere i år. Foto: Alexander Nemenov / AFP / NTB
En amerikanskprodusert Abrams-stridsvogn ble vist frem for publikum i Russlands hovedstad Moskva tidligere i år. Foto: Alexander Nemenov / AFP / NTB

Har behov for flere

Ydstebø forklarer at ukrainerne bruker de vestlige stridsvognene i det han omtaler som sammensatte taktiske grupper, der stridsvogner sloss sammen med infanteri, artilleri og ingeniører.

– På det feltet har ukrainerne vist seg bedre enn russerne fra invasjonen startet, og de vestlige vognene brukes i det systemet, ofte sammen med sovjetisk type materiell.

På spørsmål om hva han anser som den største utfordringene omkring stridsvognene er svarer han at Ukraina har for få av de, og at de er av mange ulike typer.

– Skal Ukraina komme på offensiven igjen, trenger de hundretalls stridsvogner fra vesten, ikke bare noen titalls. I tillegg gjør alle de ulike typene der krevende med reparasjon og vedlikehold, da de vestlige vognene kommer i tillegg til de ukrainerne har fra før av.