Historiens dødeligste flyulykker

Vrakrester etter en DC-10 fra Turkish Airlines som styrtet rett nord for Paris i 1974. 346 mennesker omkom.
Vrakrester etter en DC-10 fra Turkish Airlines som styrtet rett nord for Paris i 1974. 346 mennesker omkom. Foto: AP / NTB

Flyulykken i Tokyo denne uken krevde fem menneskeliv. Mange tidligere ulykker har krevd langt flere.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det var tirsdag denne uken et passasjerfly av typen Airbus A350 fra Japan Airlines kolliderte med et annet fly ved landing på Haneda-flyplassen i Tokyo. Fem mennesker som var om bord i det andre flyet omkom da de to krasjet på rullebanen.

Ulykken er ikke den første, og blir trolig ikke den siste. Her er noen av de dødeligste flyulykkene gjennom historien:

Tragedien på Tenerife

27. mars 1977 krasjet to Boeing 747 fra selskapene Pan Am og KLM på rullebanen på flyplassen Los Rodeos på øya Tenerife. Flyplasssen var dekket av tykk tåke da kapteinen på KLM-flyet akselererte jumbojeten sin nedover rullebanen. Lenger ned sto Pan Am-flyet. På grunn av tåken så ikke KLM-mannskapet flyet før det var for sent. Den påfølgende kollisjonen kostet 593 liv. 61 mennesker overlevde det som enda er den dødeligste flyulykken i historien.

Det var mye som gikk galt det skjebnervangre dagen. Som følge av en eksplosjon ved flyplassen på Las Palmas og trusler om flere bomber ble flytrafikk omdirigert til Tenerife-flyplassen, som egentlig ikke var dimensjonert til å ta imot så mye trafikk.

I tillegg ble det en del misfortsåelser kommunikasjonen mellom flyveleder og mannskapene på de to flyene, noe som endte med at KLM-flyet forsøkte å lette samtidig som Pan Am-flyet befant seg på rullebanen.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Restene av KLM-flyet på Tenerife. Alle om bord på dette flyet omkom. Foto: AP / NTB
Restene av KLM-flyet på Tenerife. Alle om bord på dette flyet omkom. Foto: AP / NTB

Dødeligste singelulykke

Under en flyvning mellom de japanske byene Tokyo og Osaka 12. august 1985 gikk en Boeing 747 i bakken. Mannskapet fikk problemer tolv minutter etter take-off, men holdt flyet i luften en drøy halvtime til før katastrofen var et faktum. 520 døde i ulykken. Fire overlevde med store skader. Ifølge havarikommisjonen som gransket hendelsen skyldtes ulykken trolig en skade på flyet skrog, noe som førte til problemer med å kontrollere flyet. Ulykken er den dødeligste flyulykken der kun har involvert ett fly.

Kollisjon over India

12. november 1996 omkom 349 mennesker da to fly krasjet i luften over India. De to flyene var av typene Boeing 747 og Iljusjin Il-76 fra hendholdsvis Saudi Arabian Airlines og Kazakhstan Airlines. De to flyene var på vei til de indiske byene Dhahran og Delhi da det gikk galt. Havarikommisjonen som etterforsket ulykken peker på kommnikasjonsmisforståelser som førte til at Kazakhstan Airlines-flyet befant seg på feil høyde.

Ingen overlevde ulykken.

Se video: Fly styrter i Hellas

Lastedør åpnet seg – 346 døde

3. mars 1974 gikk det galt da et Turkish Airlines-fly var på vei mellom Istanbul til London via Paris. Utenfor den franske hovedstaden mistet mannskapet kontrollen over DC-10-maskinen etter at en lastedør åpnet seg samtidig som flyet var i lufta. Den uventede åpningen førte til en ekplosiv dekompresjon som skadet kabler man bruker for å styre flyets rorflater. Flyet styrtet med 346 mennesker om bord.

Lastedørenes design fikk skylden for ulykken da designet gjorde dørene mer sårbare for trykkforskjellene mellom insiden av flyet og luften utenfor i stor høyde. Frem til Tenerife-ulykken var dette den dødeligste flyulykken historien hadde bevitnet.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Operafjell-ulykken er flyulykken som har krevd flest liv på norsk jord. Her ligger deler av flyvraket på toppen av Operafjellet i august 1996. Foto: Aleksander Nordahl / NTB arkivfoto
Operafjell-ulykken er flyulykken som har krevd flest liv på norsk jord. Her ligger deler av flyvraket på toppen av Operafjellet i august 1996. Foto: Aleksander Nordahl / NTB arkivfoto

Den verste flyulykken på norsk jord

Også her hjemme i Norge har det skjedd en rekke flyulykker opp gjennom årene. Den verste skjedde på Svalbard 29. august 1996. Til sammen 141 russere og ukrainere omkom da et russisk Tupolev 154M-fly krasjet inn i Operafjellet under innflyging mot Longyearbyen.

Passasjerflyet var chartret av et russisk gruveselskap. Om bord var gruvearbeidere og deres familier på vei tilbake på jobb etter en ferie.

Feilnavigering har blitt utpekt som årsak.

Til tross for høye dødstall er ikke flyene som krasjet i forbindelse med terrorangrepet 11. september 2001 tatt med i artikkelen. Grunnen til dette er at de styrtet som følge av terroristenes vilje.

Kilder: ABC Nyheters arkiv / Havarirapporter / Wikipedia