
Forskere ber vestlige land gi Ukraina jagerfly snarest mulig

Russernes intense bruk av angrepsdroner setter ukrainsk luftvern på harde prøver. Nå tas det til orde for å gi Ukraina moderne jagerfly for å stanse russisk terrorbombing.
Ifølge en ny rapport fra den britiske tenketanken Rusi er det hevet over tvil at det ukrainske forsvaret vil trenge mer enn luftvern for å kunne stå imot russernes intensiverte luftoffensiv de kommende vintermånedene.
Vil hindre russiske krigsforbrytelser
– Det Ukraina egentlig mangler, er moderne flerbruksfly, sier rapportens hovedforfatter Justin Bronk til BBC. Han trekker spesielt fram svenske Gripen-fly som egnet til å forsvare seg mot russiske angrep fra luften. Han tror ukrainerne raskt vil kunne tilegne seg teknologien og ta flyene i bruk.
Svermen av iranskproduserte droner rir nå ukrainske sivilsamfunn som en mare. Millioner av ukrainere er uten strøm etter at russiske droner, bombefly og krysserraketter avfyrt fra marinefartøy i Svartehavet og rakettutskytingsramper fra blant annet Belarus, har smadret kritisk infrastruktur. Så store er ødeleggelsene at de blir omtalt som krigsforbrytelser.
Kan nekte russerne luftherredømme og terrorbombing
Flere vestlige land har derfor fremskyndet leveranser av luftvern. Blant annet har USA og Norge i samarbeid forsynt Ukraina med avanserte NASAMS-raketter, som er et verdens beste luftvern. I tillegg er tyske IRIS og spanske HAWK på vei. Til sammen vil det styrke forsvaret av Ukrainas innbyggere betydelig.
Likevel advares det mot å lene seg på luftvern alene. Tenketanken Rusi mener tiden nå er overmoden for å gi Ukraina det de lenge har etterlyst, nemlig jagerfly. Bare på den måten vil Ukraina kunne nekte russerne luftherredømme, få kontroll på de mange angrepene fra lufta og kunne beskytte seg mot terrorbombing.
Til sammenligning skal Norge kjøpe inntil 52 kampfly av typen F-35 fra amerikanske Lockheed Martin. Mange av flyene er allerede operative. Sammen med kampfly fra Sverige, Finland og Danmark har Norden en enorm slagkraft.
– Jagerfly er veldig potente og offensive våpen

Tormod Heier, professor i militær strategi ved Stabsskolen, mener det nå er mer sannsynlig at Vesten vil gi Ukraina jagerfly for å kunne ta opp kampen med den russiske overmakten i luftrommet.
– Jagerfly er veldig potente og offensive våpen. De kan flys over på russisk territorium. Det kan president Vladimir Putin se på som en eskalering. Det ønsker ikke Vesten. På en annen side vil effekten av disse flyene redusere risikoen for store flyktningstrømmer som følge av ødelagt strøm- og vannforsyninger i vinter, sier Heier til Aftenposten.
Ifølge tenketanken er frykten at det ukrainske forsvaret etter hvert går tomme for luftvern og ammunisjon. Da vil russerne nærmest få fritt spillerom.
Enrome russiske tap
Samtidig sliter russerne enormt på slagmarken. Ifølge det ukrainske forsvarsdepartementet skal russerne i løpet av de siste månedene ha mistet til sammen 77.950 soldater.
På materiellsiden skal Russland ha mistet 2801 stridsvogner, 5666 pansrede kampvogner, 1802 artillerisystemer, 393 rakettsystemer med flere utskytninger, 205 luftvernsystemer, 260 helikoptre, 278 fly, 1483 båter og 1483 droner, skriver Kyiv Independent.
Ingen av tallene er bekreftet av uavhengige kilder. Kreml er i hovedsak tause om sine tap, men ifølge vestlig etterretning skal trolig flere titusener av russiske soldater være drept i kamp i Ukraina. Trolig er tre ganger så mange såret.
Russland mister flere fly enn de klarer å erstatte
Den russiske krigføringen i Ukraina koster Russland dyrt. Enorme mengder militært materiell er enten ødelagt eller beslaglagt eller ødelagt.
Ifølge det britiske forsvarsdepartementet har Russland allerede mistet 278 fly i Ukraina. Det er mer enn dobbelt så mange som de tapte under det sovjetiske regimets krig mot Afghanistan i årene 1979-89.
– Russlands tap av fly overstiger nok deres kapasitet til å produsere nye fly i den grad, skriver de i sin daglige oppdatering på Twitter. I tillegg er Russland rammet av tapet av erfarne mannskaper, og at det tar tid å lære opp kompetente piloter til å erstatte dem.