Norge

Topp 3: Norges mest solgte bruktbiler

Seriøst mye å velge mellom.

HEFTIG: Når det står en R i fronten – da vet vi at det er snakk om en heftig utgave av Norges mest solgte bruktbil, Volkswagen Golf.
Publisert Sist oppdatert

Hvert år skifter i overkant av 500.000 brukte biler eier her til lands. Det betyr også at dette markedet er betydelig større enn nybilmarkedet.

Mens elbilene fullstendig dominerer nybilmarkedet, er det annerledes for bruktbilene. Tall fra markedsplassen Finn.no viser at 74 prosent nå er ikke-elbiler, men også at elbilene haler innpå.

Norges mest solgte bruktbil er på mange måter en helgardering: Den får du nemlig med både bensin- og dieselmotor, som ladbar hybrid – og som elbil.

ELBIL: Rundt 1/3 av alle Golf på bruktmakredet er elektriske e-Golf. Foto: Broom
ELBIL: Rundt 1/3 av alle Golf på bruktmakredet er elektriske e-Golf.

Nesten 500 e-Golf

Gjetter du hvilken? Jo, Volkswagen Golf. En storselger i flere tiår og en bil veldig mange ønsker seg som bruktbil.

Her ligger det til enhver tid rundt 1500 biler ute. Alt fra heftige Golf R fra 2022 til nesten 700.000 kroner – og til 20 år gamle og slitne biler til litt over vrakpanten. Ja, og så noen klassikere fra de første generasjonene, der prisene har økt pent de siste årene.

Akkurat nå ligger er det nesten 500 elektriske e-Golf til salgs. Her starter prisene på rundt 50.000 kroner for brukbare biler. De dyreste fra 2019/2020 strekker seg litt over 200.000 kroner.

Vanlig bil, men denne er helt spesiell

STORSELGER: Valget av bakgrunn er ikke tilfeldig, første Leaf var en ekte Norgesbil. Foto: Broom
STORSELGER: Valget av bakgrunn er ikke tilfeldig, første Leaf var en ekte Norgesbil.

Elbil-gjennombruddet

Norges nest mest solgte bruktbil er kun elbil: Her finner vi nemlig Nissan Leaf som har vært en storselger i to generasjoner.

Første Leaf var bilen som for alvor gjorde elbil interessant for mange. Og da det var klart for andre generasjon, klarte Nissan å følge opp storsalget.

Etter Golf og Tesla Model Y er Leaf den bilen det er flest av på norske veier, da er det heller ikke rart at det omsettes mange av den som bruktbil.

Kjell Roger måtte lade 12 ganger før han kom hjem

FULGTE OPP: Andre generasjon Leaf deler mye av teknologien med den første, også dette ble en storselger. Foto: Broom
FULGTE OPP: Andre generasjon Leaf deler mye av teknologien med den første, også dette ble en storselger.

Siste ble solgt i fjor

Akkurat nå er det i underkant av 1000 biler ute. Brukbare eksemplarer starter på rundt 25.000 kroner. Da må du regne med noe svekket batterikapasitet og begrenset rekkevidde. Men til småkjøring holder det fortsatt for de fleste.

De siste, nye Leaf-eksemplarene ble solgt i fjor. Her starter prisene nå rett oppunder 350.000 kroner.

Slutt: De aller siste bilene forlot fabrikken

ALLSIDIG: BMW 3-serie finnes i en rekke utgaver og til svært ulike priser. Stasjonsvognutgaven (over) har i mange år vært familiebil for dem som legger vekt på gode kjøreegenskaper og klarer seg ute enorm plass. Foto: Broom
ALLSIDIG: BMW 3-serie finnes i en rekke utgaver og til svært ulike priser. Stasjonsvognutgaven (over) har i mange år vært familiebil for dem som legger vekt på gode kjøreegenskaper og klarer seg ute enorm plass.

Godt over 1,5 millioner

På tredjeplass blant bruktbilene finner vi en ikke-elbil. Der har vi nemlig BMW 3-serie, som i en årrekke har vært en storselger. Og her snakker vi virkelig bredt utvalg. Alt fra beskjedent motoriserte stasjonsvogner – til heftige M-utgaver.

Over 900 biler ligger ute til salgs. Prisene starter så vidt over vrakpant for de eldste og mest slitne bilene. De dyreste M-bilene ligger til godt over 1,5 millioner. Her snakker vi altså et ganske ekstremt prisspenn.

LES MER: Topp 10 – bruktbilene flest velger

Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no