
Påskepriskrigen er i gang

– Vi plukker med andre ord opp hansken.
Med fire uker igjen til påske, har påskeproduktene for fullt kommet i butikkhyllene.
Og nå starter priskrigen på påskevarene. Og det er Rema 1000 som åpner ballet.
– Vi kutter prisene tidlig fordi vi vet at påsken er en tid der mange ønsker å kose seg litt ekstra. Hos Rema 1000 skal kundene alltid være trygge på at de får den laveste sluttsummen på dagligvarene sine, også i påsken, sier Pia Mellbye, direktør for salg og marked i Rema 1000, i en pressemelding.
Kuttet kommer i tillegg til andre priskuttkampanjer Rema allerede har, skriver de i pressemeldingen.

Følger opp
Overfor DinSide opplyser kjededirektør i Extra, Håvard Jensen, at de vil svare på Remas kutt allerede fra mandag morgen.
– Vi plukker med andre ord opp hansken og kutter prisene tilsvarende det Rema gjør.
Det er de populære påskevarene, som Kvikk Lunsj og annen sjokolade, grillpølser, appelsiner, gul brus og lam, som får de største kuttene.
– Vi ser at kundene setter pris på en god priskrig, og det gjør vi også. Det er gøy, og vi skal gi dem konkurranse, sier Jensen til TV 2.
Og når Extra følger opp, gjør Kiwi det samme.
– Om de har et tilbud, setter vi ned prisen tilsvarende eller mer.
Det sier kommunikasjonsdirektør i Kiwi, Kristine Aakvaag Arvin, til TV 2.
Arvin kan ikke si noe om de fremtidige priser, men forsikrer kundene om det hun kaller «spennende planer».
Se video: Ekspert: – Kjøper produkter vi ellers ikke ville kjøpt
Reitan kritisk
Rema 1000-eier Ole Robert Reitan er kritisk til generell priskrig, og sier at butikkjedenes tilbudsjag ikke gir lavere totalpriser.
Det sier han i E24-podkasten «Stopp Verden».
Reitan viser til kryssubsidiering, en metode som går ut på å selge enkelte varer med tap, finansiert ved mindre påslag på andre produkter.
Han legger noe av skylden på VGs matbørs.
– VG gjorde en tabbe ved å bli forutsigbare. Da de alltid sjekket prisen på én variant av Twinnings-te, kostet den plutselig fem kroner, mens de andre typene kostet 22 kroner.
Reitan mener lavere priser kun kan sikres ved mer effektiv drift gjennom hele verdikjeden.
– Det er effektivitet fra jord til bord som gir reelt lavere priser, ikke stadig priskrig, sier han.
Han mener tilbudene fører til lavere priser på enkeltvarer der og da, men at det ikke gjør at sluttsummen over tid nødvendigvis blir lavere.