Finn.no advarer mot avansert svindel

Leder for Forbrukertrygghet i FINN, Ingunn Isefjør Huus-Hansen, er redd det er store mørketall på svindelforsøk der Finn.no misbrukes.
Leder for Forbrukertrygghet i FINN, Ingunn Isefjør Huus-Hansen, er redd det er store mørketall på svindelforsøk der Finn.no misbrukes. Foto: Skjermdump

Slik kan du sikre deg mot å bli lurt av de nye svindelmetodene.

Ifølge Adéle Cappelen Blystad, kommunikasjonssjef i Finn.no, har de moderne svindelmetodene blitt mer avanserte, samtidig som de er utformet for å lure personer i en hektisk hverdag.

Slik fungerer Fiks ferdig for selger:

Lag en ny annonse på FINN torget som vanlig, velg pakkestørrelse og gå videre. Velg 'jeg kan ikke sende varen' dersom du ikke ønsker å bruke Fiks ferdig.

Du får en varsling på FINN når noen vil kjøpe varen din. Dette dukker opp som et 'bud'. PS: husk å skru på varslinger!

Hvis du godkjenner 'budet' til kjøper vil Posten, Helthjem eller PostNord gi deg detaljer for sending - og så er det bare å pakke inn og legge på anvist sted, enten dørmatta, postkassa eller levere på angitt sted.

Når pakken har blitt levert hos kjøperen går det 24 timer før vi starter utbetalingen. Deretter tar det noen dager før du har pengene på konto. Husk at helgedager ikke regnes med!

Finn.no

Det sier Blystad til Nettavisen.

De siste årene har Finn.no sett en kraftig økning i svindelforsøk der svindlerne misbruker nettstedets frakt og betalingsløsning, «Fiks ferdig».

Med Fiks ferdig skjer betaling og frakt i ett klikk. Se faktaboks for mer informasjon om tjenesten. Ifølge Finn.no er ordningen «Ganske mye enklere, raskere – og veeeldig mye tryggere!». Likevel ser de seg nødt til å advare kundene sine.

Slik fungerer Fiks ferdig for kjøper:

Se etter annonser merket med 'Fiks ferdig'.

Klikk på 'kjøp med Fiks ferdig' inni annonsen.

Klikk deg gjennom stegene, fyll inn detaljene dine og fortsett med kortbetaling eller Vipps.

Pengene blir trukket umiddelbart fra din konto, men holdes trygt av FINN frem til Posten, Helthjem eller PostNord gir beskjed om at varen er levert.

Finn.no

Gjennom falske e-postadresser, som ser ut til å være fra Finn, tar svindlerne kontakt og hevder at de har kjøpt varen som selger har ute for salg. For å motta pengene og fullføre salget, hevder de at selger er nødt til å følge en lenke og fylle inn kontaktinformasjon, bankkontonummer og personnummer.

Leder for Forbrukertrygghet i Finn, Ingunn Isefjør Huus-Hansen, er redd det er store mørketall på svindelforsøk der Finn.no misbrukes.

– Vi vet dessverre ikke nøyaktig hvor mange som rammes av denne svindelen, i og med at det antagelig er en del som verken rapporterer det til oss, politiet eller banken sin. Men, vi har sett en solid økning i antall rapporteringer til oss fra i fjor sommer til nå, og ut fra det både vi, politiet og bankene ser, tyder alt på at problematikken bare øker, sier hun til Nettavisen.

– Summene det er snakk om kan være alt fra noen tusenlapper til flere hundre tusen kroner. Det avhenger av hvor mye du har på konto på det tidspunkt du blir svindlet, og hvor fort man oppdager det.

Så, for å sikre deg at du ikke blir svindlet i sammenheng med Finn-annonsen din - gjennomfør handelen via Finn.no sine sider.

Og dersom du tror du er i ferd med å bli svindlet, ta kontakt med Finn.no, banken din og anmeld saken til politiet.