Staten ber mobilselskapene øke innsatsen mot digital svindel

I forrige uke sendte Nkom brev til Telenor, Telia og Ice der de blant annet blir bedt om å styrke arbeidet ytterligere for å få stoppet svindlerne. Foto: Emilie Holtet / NTB
I forrige uke sendte Nkom brev til Telenor, Telia og Ice der de blant annet blir bedt om å styrke arbeidet ytterligere for å få stoppet svindlerne. Foto: Emilie Holtet / NTB Foto: NTB

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) ber Telenor, Telia og Ice ta mer ansvar for å forhindre digital svindel.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Vi må øke «grensekontrollen» med samtaler med manipulerte nummer som kommer fra utlandet. Derfor ber vi nå Telenor, Telia og Ice om å intensivere arbeidet og etablere felles løsninger som begrenser muligheten for at norske mobilnummer kan bli utnyttet i «spoofing», sier Johannes Vallesverd i Nkom i en pressemelding.

Spoofing er en måte for utenlandske svindlere å utgi seg for å ringe fra et norsk telefonnummer. Telenor, Telia og Ice er de tre mobilnett-operatørene i Norge.

– Det er svært viktig at befolkningen har tillit til elektronisk kommunikasjon, og et økende antall svindelforsøk er en trussel mot det, sier Vallesverd.

En av fire har blitt utsatt for digital svindel eller ID-tyveri, ifølge en Nkom-undersøkelse fra i fjor.