Nato sender to hangarskip til kysten av Nord-Norge

NATOs generalsekretær Jens Stoltenberg under en tidligere øvelse om bord på det amerikanske hangarskipet «USS Harry S. Truman», som skal delta under NATO-øvelsen «Cold Response» i Norge i mars og april. Foto: Johan Falnes / NTB scanpix
NATOs generalsekretær Jens Stoltenberg under en tidligere øvelse om bord på det amerikanske hangarskipet «USS Harry S. Truman», som skal delta under NATO-øvelsen «Cold Response» i Norge i mars og april. Foto: Johan Falnes / NTB scanpix Foto: NTB scanpix

To av Natos største hangarskip, «HMS Prince of Wales» og «USS Harry S Truman», setter snart kursen mot kysten av Midt- og Nord-Norge for å trene på forsterkning og forsvar av Natos nordflanke.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forflytningen av hangarskipene skjer som et ledd i forberedelsene til øvelsen «Cold Response», som starter i mars.

Dette skjer samtidig som Russland utplasserer det nye 3M22 Tsirkon anti-skip hypersoniske missilet i Barentshavet, melder «The Barents Observer».

«HMS Prince of Wales» og «USS Harry S Truman» regnes som to av NATOs mest potente marinevåpen. Begge krigsskipene har stor militær slagkraft.

Den største NATO-øvelsen i nordområdene siden 80-tallet

«Cold Response» er den største NATO-øvelsen i nordområdene siden 1980-tallet. Om lag 35.000 soldater fra 28 nasjoner er ventet å delta, ifølge Forsvaret.

Forberedelsene til den lenge planlagte øvelsen, og hvilke styrker som skal bidra, skal ikke være knyttet til den nåværende konflikten mellom NATO og Russland i forbindelse med russernes massive styrkeoppbygging nær Ukrainas grense.

«Cold Response» starter i andre halvdel av mars og fortsetter til begynnelsen av april. Allerede fra høsten 2021 har det ankommet allierte styrker til Norge for å trene og forberede seg til øvelsen.

Holdes igjen i Middelhavet

«HMS Prince of Wales» er Storbritannias nyeste hangarskip, og vil ha en ledende rolle under «Cold Response». I de neste 12 månedene er hangarskipet ansvarlig for å lede NATOs Maritime High Readiness Force, som håndterer store globale hendelser. (Foto: Den britiske marinen)
«HMS Prince of Wales» er Storbritannias nyeste hangarskip, og vil ha en ledende rolle under «Cold Response». I de neste 12 månedene er hangarskipet ansvarlig for å lede NATOs Maritime High Readiness Force, som håndterer store globale hendelser. (Foto: Den britiske marinen)

«USS Harry S Truman» tilhører Nimitz-klassen og kan ta med 90 jagerfly og helikoptre. Skipet drives av to atomreaktorer.

Hangarskipet skulle etter planen seile gjennom Suez-kanalen og videre inn i Gulfen, men på grunn av Russlands militære trussel mot Ukraina har hangarskipet blitt holdt igjen i det østlige Middelhavet, skriver The Barents Observer.

Under NATOs Trident Juncture-øvelse i 2018 seilte «USS Harry S. Truman» nord for polarsirkelen i Norskehavet for første gang siden Sovjetunionens kollaps.

«HMS Prince of Wales» er Storbritannias nyeste hangarskip, og vil ha en ledende rolle under «Cold Response». I de neste 12 månedene er hangarskipet ansvarlig for å lede NATOs Maritime High Readiness Force, som håndterer store globale hendelser.

«Dette er en defensiv øvelse»

«Cold Response» vil foregå i Sørøst-Norge, Midt-Norge og Nord-Norge. En viktig del av øvelsen er at Forsvaret får trent på å forsterke Norge i en krisesituasjon. Dette skal skje ved bruk av sjø- og flykapasiteter for å kunne sette inn allierte amfibie- og landstyrker der de trengs.

«Dette er en defensiv øvelse, der vi øver på å forsvare landet vårt. Forsvaret ønsker stor åpenhet rundt våre militærøvelser. Det er viktig for å hindre misforståelser og unødvendig konflikt», skriver Forsvaret.

Øvelsen skal sikre at norske og allierte har evne til å gjennomføre omfattende fellesoperasjoner i et miljø som er preget av strid med høyintensitet, under krevende vær- og vinterforhold.