
Brann i to elbiler i Trondheim

Det brant i to elbiler på Tiller i Trondheim onsdag kveld, men begge brannene ble raskt slukket.
– Vi fikk melding om at det brant i en bil på Tiller. Da vi kom fram, brant det i to elbiler. Brannvesenet har kontroll på brannene, og begge er slukket. Den ene bilen er utbrent, sier operasjonsleder Svein Åkervik i Trøndelag politidistrikt til NTB.
Brannvesenet ankom stedet rundt klokken 20.30. Det var først fare for spredning, skrev politiet på Twitter.
– Det skal være brann i to el-kjøretøy. De står tett inntil en vegg. Derfor er det fare for sprendning, sa operasjonsleder i Trøndelag politidistrikt, Svein Åkervik til Nidaros før brannen var slukket.
Brannvesenet: Lav risiko for brann i elbiler
Selv om risikoen for brann i elbiler er lav, skaper det problemer når batteriet tar fyr. Brannvesenet i Bergen får nå midler til å forske på elbil branner.
– Elbiler tar ikke oftere fyr enn bensin- og dies elbiler. Snarere tvert imot, sier Sigurd Folgerø Dalen, fungerende informasjonssjef i Oslo brann- og redningsetat, til Teknisk Ukeblad.
Dersom batteriet til en elbil tar fyr, er det vanskelig å slukke. Men det skal mye til før batteriet tar fyr, ifølge Dalen.
Norsk Elbilforening mener det er uheldig at Gjensidige skaper inntrykk av at elbiler er utrygge brannbomber.
– Selvsagt skal man frykte brann i parkeringshus. Men den frykten bør gjelde alle biler – siden alle biler brenner, sier generalsekretær Christina Bu til Teknisk Ukeblad.
– Batteripakkene i bilene er godt beskyttet
Forsker Andreas Sæter Bøe ved Rise Fire Research i Trondheim mener at elbiler har et ufortjent dårlig rykte.
– Kunnskap vi har fått de siste årene, viser at brannfaren ved elbiler ikke er så stor som vi først trodde. Batteripakkene i bilene er godt beskyttet. Ved branner som starter utenfor batteriet – som den på Sola – kan det ta lang tid før batteriet tar fyr, nettopp fordi batteripakken er godt beskyttet, sier Bøe.
Video: Snart utgjør elbiler 10 prosent av personbilparken: – En milepæl