Johan Sverdrup-feltet enda mer lønnsomt enn antatt

Den første synlige delen av oljefeltet Johan Sverdrup kom på plass i fjor sommer. Det skjedde da 26.000 tonn stål ble senket ned på Utsirahøyden. Produksjon skal startes i 2019. Foto: Jan Arne Wold / Statoil / NTB scanpix
Den første synlige delen av oljefeltet Johan Sverdrup kom på plass i fjor sommer. Det skjedde da 26.000 tonn stål ble senket ned på Utsirahøyden. Produksjon skal startes i 2019. Foto: Jan Arne Wold / Statoil / NTB scanpix Foto: NTB scanpix

Første fase av gigantprosjektet Johan Sverdrup koster mye mindre enn tidligere beregnet. Utvinningen vil bli lønnsom selv med oljepris under 15 dollar fatet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det skriver Statoil i en pressemelding onsdag. Utbyggingen av kjempefeltet i Nordsjøen er snart 70 prosent fullført. Siden planen for utbygging og drift ble godkjent i februar 2015 er investeringsestimatet for første fase redusert med over 28 prosent, til 88 milliarder kroner. Kombinert justering av ressursgrunnlaget øker det verdien på melkekua ytterligere. Ressursanslaget for feltet er oppjuster til 2.1–3.1 milliarder fat oljeekvivalenter fra 1.7–3.0 milliarder fat oljeekvivalenter for tre år siden.

Nullpunktspris, såkalt break-even, for første fase er nå under 15 dollar per fat. For utvikling av prosjektet sett under ett er nullpunktsprisen under 20 dollar fatet.

– Forbedringene skyldes et godt samspill mellom Statoil, partnere og leverandører, sier Margareth Øvrum, konserndirektør for Teknologi, prosjekter og boring i Statoil.

Johan Sverdrup har forventet levetid på mer enn 50 år og er et av de fem største oljefeltene på norsk sokkel. Første fase starter opp sent i 2019, med en produksjonskapasitet anslått til 440.000 fat olje per dag, som tilsvarer over 20 prosent av dagens totale produksjon på norsk sokkel. Etter hvert vil det økes til hele 660.000 fat olje per dag. Statoil er operatør med 40 prosent av feltet. De andre eierne er Lundin Norway, med 23 prosent, Petoro, med 17 prosent, samt AkerBP og Maersk med 12 og 8,4 prosent hver.