BMW tar rekkeviddegrep

Dagens BMW iX er et kjent syn for mange. At det blir store endringer utvendig, nå som en oppdatert utgave straks presenteres, bør du ikke regne med. Imidlertid later det til at BMW har forbedret det elbiltekniske. Bildet viser en iX xDrive40 på test i Finansavisen i 2023.
Dagens BMW iX er et kjent syn for mange. At det blir store endringer utvendig, nå som en oppdatert utgave straks presenteres, bør du ikke regne med. Imidlertid later det til at BMW har forbedret det elbiltekniske. Bildet viser en iX xDrive40 på test i Finansavisen i 2023. Foto: Håkon Sæbø / FInansavisen

Elektriske BMW iX slo umiddelbart an i Norge da den kom. Nå er det straks klart for en oppdatering der tyskerne ikke bare har sett på rekkevidde.

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen den 17. desember 2024.

Under et arrangement i California i desember, der blant annet britiske Autocar var til stede, presenterte tyskerne mer informasjon om den kommende BMW iX. Siden lanseringen av BMWs store, elektriske SUV for temmelig nøyaktig tre år siden, har ikke BMW endret særlig på iX, men til neste år kommer en etterlengtet oppdatering.

Det er snakk om et ansiktsløft – ikke en helt ny bil – men tilsynelatende er det flere endringer å sette pris på. Dagens BMW iX er blitt en populær bil i Norge med nærmere 8.700 registreringer her til lands, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Lytter til kundene

Da BMW iX kom i 2021, var det flere som la merke til at setene ikke var like sportslige som det BMW-kunder kanskje forventet. Spesielt sitteputen var mindre tilfredsstillende, noe som ble åpenbart på toppmodellen BMW iX M60. Dette har også Finansavisen omtalt.

Etter alt å dømme ser det ut til at BMW har lyttet til kundene som har klaget på dette, for setene later til å være mer sportslige på den fornyede versjonen. Forøvrig rapporteres det fra arrangementet i California at et vanlig, rundt ratt skal leveres, men at det mer firkantede rattet fortsatt skal være tilgjengelig for dem som foretrekker det.

Bedre rekkevidde

Det er ikke snakk om store endringer, hverken utvendig eller innvendig, og bilene som ble vist frem tidlig i desember var maskerte, så det er uansett vanskelig å konkludere med noe håndfast.

Autocar rapporterer likevel at bilens effektivitet forbedres med 10 prosent og at motoreffekten økes. Videre kommer modellene til å bytte navn, slik at dagens iX xDrive50 vil bli hetende iX xDrive60 når bilene kommer i 2025.

Batteriet har den samme fysiske størrelsen som før, men økt energitetthet sørger for økt rekkevidde, skriver Autocar som spekulerer i en rekkevidde på nesten 700 kilometer.

Hva som skjer med dagens innstegsmodell, BMW iX xDrive40, nevnes ikke. Det vil imidlertid være naturlig å tenke seg at den nye toppmodellen får samme logikk rundt navn som den elektriske 7-serien har i dag, siden toppmodellen der heter BMW i7 M70 xDrive. Det kan derfor antas at det vil dukke opp en BMW iX M70 xDrive til å erstatte dagens M60.

Autocar skriver at den ansiktsløftede BMW iX skal vises tidlig i 2025 og at salget starter til sommeren.