
Mange gjør det – men det er ikke trygt

Dette må du vite om du skal frakte lange planker på henger.
(Denne saken ble først publisert på Broom).
Å ha en bil med hengerfeste og eie sin egen henger, er viktig for mange. Men alle er ikke like flinke å følge regler og anbefalinger når de skal frakte last på henger. Det merker Statens vegvesen stadig på mange av sine kontroller langs norske veier.
God sikring av lasten er alfa omega for å ivareta trafikksikkerheten. Særlig når vekta er høy, blir det raskt store krefter i sving, for eksempel ved en brå oppbremsing eller krapp sving. Det kan føre til at man mister kontroll over kjøretøyet, og blir en umiddelbar fare for seg selv og medtrafikantene.
En tabbe veldig mange gjør, er å bruke karmene på hengeren som lastbærer, for eksempel hvis man skal frakte lange planker. Det bør man ikke gjøre. Vi skal komme tilbake til årsaken litt senere.
Måtte laste om
Under en av Statens vegvesens rutinekontroller i Svolvær og Leknes, ble det nylig stoppet en henger med et større antall terrassebord liggende på for- og bakkarm på en Gaupen hagehenger. Lasten var surret og stroppet både foran og bak.
Likevel reagerte Vegvesenets mannskaper resolutt, og ga midlertidig bruksforbud til terrassebordene var lastet om. Årsaken finner vi i rapporten fra Frode Nilsen i Statens Vegvesen:
«For- og baklem er ikke lastbærere, så hengeren måtte lastes om».

Ikke konstruert for slik bruk
Selv om man stropper materialene godt fast, er altså ikke karmene konstruert for å bære høy vekt. Dessuten får man et høyt tyngdepunkt på lasten, noe som påvirker hvordan hengeren oppfører seg på veien negativt.
Å bruke stropper til å klemme plankene fast er naturligvis viktig, men sikringen er ikke god nok i lengderetningen. Når lasten kun hviler på karmene, øker dette belastningen på de smale karmene ytterligere ved for eksempel hver oppbremsing og akselerasjon.
Gir karmene etter, kan plankene plutselig ligge løst og umiddelbart skape livsfarlige situasjoner i trafikken.
I stedet anbefales å legge ned karmene foran og bak, slik at plankene kan klemmes fast mot gulvet. Man kan med fordel også legge paller under, slik at stroppene får god vinkel og får klemt lasten ordentlig fast til underlaget.
Stikker lasten mer enn én meter ut bak, må du i tillegg huske på å merke den godt bakerst, for eksempel med en plastpose eller refleksvest.
Her denne FoU-rapporten finner du alt du trenger å vite om sikring av last i varerom og tilhenger for kjøretøy under 3.500 kilo.