
Antallet øker – prisene går ned

Antallet øker – prisene går ned.
(Artikkelen er først publisert på Broom): For to år siden var det mangel på elbiler, både som nybil og på bruktmarkedet. Flere modeller hadde venteliste. Og bruktbilene ble revet bort, ofte til svært gode priser.
Nå er bildet ganske annerledes. I nybilmarkedet er det biler på lager og mange kampanjer. Og på bruktmarkedet er det nå elbilene som er de mest tungsolgte.
Ferske tall fra Finn.no viser at salgstiden for brukte elbiler de tre siste månedene er på hele 35 dager. Og det øker. De siste 20 dagene har det i snitt tatt 37 dager å selge en brukt elbil.
Klar ubalanse
Terje Dahlgren er bruktbilekspert i Finn.no. På et webinar nylig, fortalte han at antallet elbiler på bruktmarkedet øker:
– Det er økende varelager på elbiler, det er veldig mange biler som er på vei inn i markedet som bruktbiler. Prisene går ned, forklarte Dahlgren.
Her er det også en klar ubalanse i markedet. Med svært lavt salg de siste årene, ruller det nesten ikke inn nyere dieselbiler på bruktmarkedet.
Samtidig begynner de første virkelig gode salgsårene for elbiler nå å merkes. Det kommer inn mange tre-fire år gamle biler.
Falt 10.000 siden mai
Nå ser Finn at prisene på brukte elbiler synker:
– Tar vi for oss brukte elbiler som er markert solgt eller avpublisert på Finn, finner vi en nedgang i medianprisen. Flere produsenter eller importører av elbiler har i løpet av de siste par årene valgt å nedjustere prisene på enkelte modeller, noen er justert relativt kraftig. I Finn ser vi at slike uforutsette prisendringer også påvirker prisene i bruktmarkedet, sier Dahlgren til Broom.
Deres tall viser at snittprisen for brukte elbiler har falt med 10.000 kroner bare siden mai i år, fra 328.000 til 318.270 kroner.
Trodde på kollaps
– Det kan være nyttig å se for seg tilbud og etterspørselskurvene når man skal forstå seg på pris og i dagens situasjon påvirkes medianprisene på brukte elbiler i negativ retning. Dette kommer til å endre seg i positiv retning etter hvert som nybilprisene stabiliseres samtidig som antallet biler med fossile drivlinjer reduseres i bruktmarkedet, mener Dahlgren.
På sikt er dette gode nyheter for de som skal selge brukte elbiler. Samtidig synes det klart at de som sitter på nyere dieselbiler har gode kort på hånden. Vi skal ikke veldig mange år tilbake i tid før mange trodde markedet for disse ville kollapse. Nå ser vi at det motsatte har skjedd og at flere brukte dieselbiler har økt i pris de siste årene.