Test av BMW i7 xDrive Protection: – En elektrisk festning

I oljenasjonen og elbilens hjemland bør toppene gå foran med et godt eksempel. Hva er da mer naturlig enn at Kongen og statsministeren kjører elektriske BMW i7 xDrive Protection?

(Denne artikkelen er tidligere publisert i Finansavisen Motor).

BERLIN, TYSKLAND: I Norge er det utvalgte ministere og en håndfull andre skvetne og bekymrede offentlige og private personer som kjører pansrede biler.

I Brasil selges det 20.000 pansrede biler hver år, mens Mexico og Sør-Afrika er de neste landene på listen.

Nå er riktignok mange av disse bilene pansret gjennom ettermontering av forskjellig art, med alt fra folie på vinduene til kevlarplater i dørene, men også biler med stålplater og nye vinduer til fabrikksombygde kjøretøy med betegnelsen VR4 og VR6.

Dette er biler som skal motstå forsøk på knusing av vinduer for å stjele vesker og mobiltelefoner, men også terrorhandlinger, skyting mellom gjengmedlemmer og narkotikabaroner med håndvåpen.

Sjåførene av pansrede biler gjennomgår et kjøreprogram hvor de blir utsatt for stress og overraskelser for å lære å reagere riktig. Foto: BMW
Sjåførene av pansrede biler gjennomgår et kjøreprogram hvor de blir utsatt for stress og overraskelser for å lære å reagere riktig. Foto: BMW

Flere kategorier

I mindre markeder som Midt-Østen og India, hvor volumene er mindre, men kundene desto rikere beveger man seg opp på det nivået Kongen og statsministeren i Norge blir tildelt, biler i kategorien VR9 og eventuelt VR10.

Tidligere brukte man betegnelsene B5 og B7, men det har skjedd mye på panserfronten de siste årene, heldigvis for noen.

Dette er biler som tåler håndgranater både under og på taket, skuddsalver fra høyhastihetsvåpen opptil kaliber 7,62 og 15 kilo TNT detonert to meter fra b-stolpen.

Skulle noen prøve seg på gassangrep kan bilen utstyres med et internt luftanlegg og bensintanken er selvfølgelig selvtettende dersom et prosjektil eller splint skulle lage hull i den.

Dekkene på de 21 tommer store felgene har runflat-dekk med Pax-system, som sikrer gode kjøreegenskaper selv når dekket er ødelagt. Foto: BMW
Dekkene på de 21 tommer store felgene har runflat-dekk med Pax-system, som sikrer gode kjøreegenskaper selv når dekket er ødelagt. Foto: BMW

Spesialdekk

Noe av det viktigste er likevel dekkene som ikke bare er av typen runflat, slik mange biler fra BMW er utstyrt med, men de har et såkalt PAX-system i tillegg. Det betyr at festet rundt felgen er fast, slik at dekket aldri vil skli av.

I tillegg har felgen en stor oppbygning med spor i lengderetningen som gjør at dekket vil holdes ut fra felgen og bevare svingegenskapene selv om luften er borte og deler av det ødelagt.

Vi fikk ikke prøve bilene med ødelagte dekk, men vi ble utsatt for små bomber og store flammer, slik sjåførene av disse bilene også gjør under opplæringen. For dette er ikke biler du bare bestiller og henter hos Bilia.

Dette er biler hvor kjøpsprosessen er krevende, men har du en god nok grunn sier BMW at de kan hjelpe. Forutsatt at du har god råd, for dette er ikke hyllevare med prislister.

Prisene er nemlig konfidensielle, men vi kan forsikre om at de har mange nuller, litt avhengig av nivå.

Hvis kjøreturene må foretas utenfor allfarvei, er BMW X5 xDrive50i Protection i kategori VR6 et godt alternativ. Foto: BMW

Ekstremt tung

Med en vekt på 4,6 tonn for 760i og 4,9 tonn for i7 Protection reduseres selvfølgelig ytelsene og kjøreegenskapene noe, men de imponerer likevel.

Den skadeutsatte luftfjæringen er byttet ut med de største fjærene og støtdemperne, mens bremsene er blitt større i de 21-tommer store felgene. Slalåmøvelser, både forover og i revers samt bremsetester og unnamanøvre i høye hastigheter bekrefter at en godt trent sjåfør vil kunne kjøre fra de fleste.

De 200 kilo tunge dørene har elektrisk hjelp for enkel åpning og lukking, mens en stålplate i bakseteryggen gjør at pansringen i bagasjelokket kan reduseres. Det lille sidevinduet bakerst er byttet ut med en stålplate for sikkerhet, men også diskresjon.

Blålyset på taket kan tas for økt diskresjon. Foto: BMW

Blålys

Mindre diskret blir du hvis bilen utstyres med blålys i grillen, på sidene, i speilene, bak og på ekstramonterte lamper på taket. Mikrofoner både inne og ute gjør at passasjerene kan kommunisere med omverdenen uten å måtte åpne dørene eller vinduet, da det kun er sjåførens vindu som kan åpnes.

For litt grovere forhold og mer moderat beskyttelse leverer BMW sin X5 50i i kategorien VR6, som tåler håndvåpen med Magnum-ammunisjon, mindre sprengladninger og de fleste splinter. Bensintanken er selvtettende og dekkene run-flat, så kidnapping- og ransforsøk vil trolig mislykkes.

I baksetene er det god plass, mens sjåføren har alt det vanlige utstyret tilgjengelig, pluss noe ekstra. Foto: BMW
I baksetene er det god plass, mens sjåføren har alt det vanlige utstyret tilgjengelig, pluss noe ekstra. Foto: BMW

Luksus

Innvendig skorter det heller ikke på luksus eller god plass i BMWs Protection-modeller, og bilene kan leveres med alt av ekstrautstyr, bortsett fra glasstak. Noen nye og ekstra knapper for blålys, sirener, luftsystem og kommunikasjon er montert, mens Infotainmentsystemet er det samme som i andre biler.

Sammen med Mercedes-Benz og Audi, som også leverer enkelte pansrede modeller, satser BMW mye på dette, da det er et lukrativt marked når du først kommer inn. Rike mennesker snur ikke på krona, pesosen eller dinaren når det gjelder egne liv, men så stilles det eksplosive krav til bilene.

NØKKELINFO: BMW i7 xDrive Protection

Drivlinje: To elmotorer 4x4

HK/kW/Nm: 544/400/745

0-100 km/t: 8,1 sek.

Toppfart: 160 km/t

Vekt: 4.900 kg

L/B/H: 539/197/158 cm

Batteri (netto): 101,7 kWh

Rekkevidde WLTP: 380 km

Ladeeffekt: 195 kw

Bagasjerom: 500 liter

Pris: Høy

Pluss

  • Trygg
  • Luksuriøs
  • Kjøreegenskaper

Minus

  • Pris
  • Vekt
  • Terrorister

Design: Klassisk BMW 7-serie med få detaljer som røper pansringen, inntil du setter på blålysene.

Førermiljø: Nydelig gjennomført med både utforming, materialvalg og brukervennlighet.

Kjøreegenskaper: Ekstremt tung, men fjæringen, dekkene og firehjulsdriften imponerer likevel.

Ytelser: Vekten reduserer ytelsene, men en god sjåfør tar deg gjennom flammene.

Plass: Bilen er stor og romslig både foran, spesielt bak og i bagasjerommet.

Mye for pengene: Du kan ikke sette prislapp på et liv.

Konklusjon: 7 - Tung og spesiell å kjøre, med kort rekkevidde.