
Bilgigant med dyster elbil-spådom

Har Akio Toyoda et poeng?
Europa har virkelig omfavnet elbilen. I EU er målet at det kun skal selges nullutslippsbiler innen 2035. I Norge er vi enda mer ambisiøse, her er målet at det skal skje allerede fra 2025. I skrivende stund ligger elbilandelen av nybilsalget her til lands på mellom 80 og 85 prosent.
I andre deler av verden er situasjonen en helt annen, og det skyldes ikke nødvendigvis interessen. Mange steder mangler også fullstendig den infrastrukturen som er nødvendig for å i det hele tatt å kunne kjøre biler som må lades.
Og det er nettopp dette som er bakgrunnen for at Toyotas styreformann, Akio Toyoda, har en noe avmålt forventning til elbil-utbredelsen de neste årene.
Toyota vil ikke være med i den store rekkeviddetesten
Se video: Starter for første gang - så smeller det
– Kommer ikke til å overstige 30 prosent
– En milliard mennesker rundt om i verden bor i områder uten strøm, så elbilen kan ikke dekke alles behov, sa Toyoda i et foredrag til 200 bedriftsledere nylig. Det skriver den svenske nettavisen Alltomelbil.se.
Videre sa han at Toyota er en stor leverandør av biler til disse regionene, og vil fortsette med det. Og da er det foreløpig bare tradisjonelle bensin- og dieselbiler som gjelder.
– Forbrenningsmotoren kommer til å leve videre, sa Toyoda, før han fortsatte:
– Jeg tror ikke elbilandelen i verdens nybilsalg noen gang kommer til å overstige 30 prosent. Resten kommer til å være en blanding av biler med vanlig forbrenningsmotor, hybrider og hydrogenteknologi.
Morobilen blir ny – her er de første bildene av GR Yaris
Mener fokus blir feil
Toyota har fått en del kritikk for å være lite offensive i utviklingen av elbiler. I skrivende stund har de kun én personbil på markedet, SUV-en bZ4X. De har imidlertid annonsert en ganske omfattende portefølje av elektriske kjøretøy de neste årene.

Akio Toyoda mener kritikken mot bilprodusenten ikke treffer helt blink, og at man burde være mer opptatt av å få ned utslippene enn å satse utelukkende på elbiler.
Toyota bruker blant annet fortsatt store summer på utvikling av hydrogenelektriske kjøretøy, som de forventer blir en viktig brikke i nullutslipp-miksen framover. Dette skjer parallelt med utvikling av biler med forbrenningsmotorer, hybrider og batterielektriske biler. Selskapet satser også stort på utvikling av neste generasjon batterier til elbiler.
Toyota: Batterirevolusjonen kan være langt unna
Ligger an til kjempevekst
Ikke alle har en like avmålt forventning til elbilsalget framover. Ifølge statistikk gjengitt av EV-volumes.com var elbil-andelen globalt rundt 10 prosent i 2023. Allerede i 2028 forventer de at andelen passerer 30 prosent. I 2035 forventes andelen å ligge på hele 72 prosent.
Analyseselskapet BloombergNEF har regnet seg fram til at vi passerer 75 prosent innen 2040.
Enkelte områder i verden vil fortsatt mangle den nødvendige infrastrukturen også i årene framover. Disse vil utgjøre en stor andel av de resterende 25 prosentene i 2040, ifølge analysene.
Toyota-gjennombrudd: Lover 120 mil rekkevidde
Denne saken ble først publisert på Broom.no.