
Test av Tesla Model 3 Long Range Facelift: Endringene du vil like – og én skikkelig irriterende ting

Tesla har bare demonstrert en del av hvor farlige de kan være for konkurrentene. Til glede for kundene bruker de ansiktsløftede Tesla Model 3 til å vise mer.
At Tesla tidvis nekter å godta tilsynelatende legitime reklamasjoner, er ille for selskapet og kundene. Både NRK og NAFs medlemsblad Motor har i det siste presentert saker der Norges største bilmerke kommer dårlig ut.
Krangling om blant annet baklykter som sprekker er unødvendig og ødeleggende.
Om du leser dette og skepsisen til Tesla øker, er du nok ikke alene.
Slik sett har resten av norsk bilbransje fortsatt litt å trøste seg med – det er vanskelig å hevde seg over Tesla på pris og produktegenskaper, men det er fortsatt mulig å levere kundeservice som er bedre.
Det finnes forøvrig flere store bilaktører i Norge som gjennom tidene ikke har vært spesielt gode på kundepleie, men presseoppslag om at kunder tas til retten er sjelden.
I oktober kom NRK-saken om at Tesla visstnok står for halvparten av klagene på nye biler i Norge, ifølge tall fra Forbrukertilsynet.
(Artikkelen fortsetter under bildet).

Solid rekkevidde
Det er selvfølgelig synd at Tesla kaster kjepper i egne felger, for nye Model 3 underbygger rent produktmessig et ganske annet inntrykk. De punktene det var grunn til å klage over da Model 3 først kom på markedet i 2019, har det amerikanske selskapet i ganske stor grad rettet opp i nå.
Rekkevidden på ansiktsløftede Model 3 er ikke vesentlig endret, men hvorfor skulle det være noe stort poeng når den allerede var såpass god? Long Range-utgaven som her er testet får 27 kilometer mer nå, med en total WLTP-rekkevidde på solide 629 kilometer. Det er godt nok for de fleste og egnet til å friste dem som møter vinteren med rekkeviddeangst.
Bakgrunnen for at bilen har fått bedre rekkevidde er ikke at batteriet er blitt større. Med den endrede fronten er lyktene blitt smalere, og Model 3 har fått et renere, men også litt mindre karakteristisk utseende. Rekkeviddeforbedringen kommer med den nye fronten, som gjør bilen mer aerodynamisk.
Som på alle andre elbiler vil den faktiske rekkevidden være avhengig av kjørestil og temperatur. I løpet av testperioden med småkaldt høstvær, ble det tydelig at rett over 50 mils rekkevidde ikke burde være noe problem for nye Model 3 Long Range.
Også ladeeffekten vil variere med utetemperatur og ikke minst hvordan du bruker bilen. Glemmer du å legge inn en ladestasjon som destinasjon, slik at bilen ikke får mulighet til å forvarme batteriet, vil effekten bli langt lavere enn de 205 kW vi observerte (riktignok en kort stund) på en av Teslas ladestasjoner. Maksimal ladeeffekt ligger på 250 kW, og står dermed uendret fra forgjengeren.
(Artikkelen fortsetter under bildet).

Støy har mye å si
Lite er viktigere enn rekkevidde, men det er også vesentlig at Model 3 er blitt merkbart mer støysvak nå. Doble ruter er på plass for å holde bråk fra hjul og vei nede, og det er en forbedring som så absolutt ønskes velkommen.
Ellers er interiøret nytt, uten at det nødvendigvis ser utpreget spennende ut. Vekk er «planken» som tidligere dominerte, det er mer bruk av et alcantara-lignende materiale som dytter helhetsinntrykket opp, og ellers myke flater både sjåføren og passasjerene kan sette pris på.
I midten dominerer den fortsatt glimrende infotainmentskjermen du kjenner fra før. Størrelsen er stadig på 15,4 tommer, men ifølge Tesla skal selve skjermarealet kunne utnyttes bedre på grunn av en smalere ramme. Det kan nok stemme, men forskjellen skal ikke sies å være vesentlig.
Videre kan det hevdes at interiøret i Tesla Model 3 var i det spinkleste laget da bilen først ble presentert – en formening det fortsatt er lov å ha.
Her overøses du ikke av spennende detaljer, slik Mercedes er gode på, men Tesla har i alle fall forstått at litt mer interiørlys er en god ide. Dette får du nå, hvor det kan velges mellom forskjellige farger, men noe voldsomt inntrykk gjør det ikke.
(Artikkelen fortsetter under bildet).

Ellers er rattet nytt, men i den forbindelse har Tesla sett sitt snitt til å fjerne hendlene på rattstammen. Det betyr at du må bruke skjermen i midten for å sette bilen i gir, og vindusviskere betjenes delvis fra en berøringssensitiv knapp på rattet med videre innstillinger på skjermen. Også blinklys forvises du til knapper på rattet for å betjene.
Observante lesere vet at Ferrari har drevet med dette i mange år, og de må jo være målestokken for hva som er god ergonomi, ikke sant?
Nei, dessverre fungerer det ikke like godt hos Tesla, dels fordi knappene på rattet ikke gir noen tilfredsstillende følelse når de «trykkes» inn. Her kunne Tesla gått for en taktil, kvalitetsforsterkende opplevelse som uheldigvis uteblir.
Noen kan irritere seg over slike endringer, der det mest av alt virker som Tesla er ute etter å spare penger heller enn å faktisk gjøre bilen bedre. Vi tror de fleste kan leve med det nye rattet og finne glede i de øvrige egenskapene.
(Artikkelen fortsetter under bildet).

Betydelig svakhet rettet opp
En betydelig svakhet med Tesla Model 3 da bilen kom, var at understellet ikke kjentes tilstrekkelig raffinert ut. Interessant nok har Tesla jobbet med dette, for nå er ikke bare lydene fra understellet langt på vei vekk, det er også påtagelig mer komfortabelt å kjøre en Model 3 i byen.
At Tesla har tatt til seg den kritikken som kom da bilen først ble lansert, må sies å være et svært godt tegn. Ellers oppleves ikke styringen som stort annerledes enn på første «generasjon» Model 3, og den har fortsatt en noe syntetisk tilbakemelding fra rattet. Likevel sitter Model 3 Long Range godt på veien, og oppleves som en kjøreglad og sportslig bil du rett som det er griper deg i å ville kjøre aktivt med.
I kjent Tesla-stil er det raust med motorkraft å more seg med, for Long Range-utgaven skal bykse til 100 på bare 4,4 sekunder. Motoreffekten ligger på hele 498 hestekrefter når både motoren foran og bak regnes inn, så et tilfredsstillende skyv er lett å påkalle.
Til en startpris på 499.895 kroner inkludert avgifter fremstår Long Range-utgaven som ganske mye bil for pengene. Prisen inkluderer det meste av utstyr, men ikke den såkalte «Enhanced Autopilot» til 29.800 kroner. Hvitt interiør koster 10.000 kroner ekstra mens 19-tommers hjul ligger på 13.500 kroner. En litt artig detalj er at standardhjulene på 18 tommer gir en estimert rekkevidde på hele 678 kilometer.
(Artikkelen fortsetter under bildet).

Mindre aktuell
I dag er Model 3 en mindre aktuell bil enn da den først kom. Konkurrentene har for lengst presentert sine alternativer, og markedet etterspør i større grad SUV-er og crossovere. Her grafser Tesla som kjent til seg markedsandeler med den glimrende Model Y, men også denne bilen sliter med et understell det er vanskelig å bli tilfreds med.
Det er samtidig grunn til å tro at de samme endringene Tesla har kommet med på Model 3 også skal dukke opp på Model Y – Norges mest solgte bil så langt i år. Når en oppgradering faktisk dukker opp, vites ikke.
At amerikanerne forhåpentligvis vil forbarme seg over Y på samme måte som de har gjort med 3 bør skremme konkurrentene, for da er det enda færre argumenter for å velge noe annet enn Tesla.
I mellomtiden kan de som ikke har behov for Model Y-plassen trygt gå til innkjøp av en Model 3 – med sin litt bedre rekkevidde, men merkbart bedre støyisolering og fjæringskomfort.
NØKKELINFO: Tesla Model 3 Long Range facelift
Drivlinje:To motorer, firehjulsdrift
HK/kW/Nm: 498/366/527
0-100 km/t: 4,4 sekunder
Toppfart: 201 km/t
Rekkevidde (WLTP): 629 km
Batterikapasitet, netto: 70 kWh
Maksimal ladeeffekt: 250 kW
Egenvekt uten fører: 1.840 kg
L/B/H: 472/185/144 cm
Forbruk: 14,0 kWh/100 km
Bagasjerom: 88/594 liter (Ikke VDA-tall)
Maksvekt tilhenger m/brems: 1.000 kg
Maks nyttelast: 348 kg
Priser: Denne modellen: 499.895 kroner. Med utstyr: 547.228 kroner
Dette liker vi:
- Bedre komfort
- Mindre støy
- Solid rekkevidde
Dette liker vi ikke:
- Knapper på ratt
- Girvelger på skjerm
- «Snillere lykter» foran
Design: Nye Tesla Model 3 facelift har fått ny front med nye lykter. Bedre rekkevidde på grunn av det, men ser bilen egentlig bedre ut?
Førermiljø: Interiøret er nytt, men fremstår ganske likt som før. Noen klager på setene, men de er bedre å sitte i enn de ser ut.
Kjøreegenskaper: Tesla Model 3 er en sportslig og ganske morsom bil. Komforten i byen er blitt vesentlig bedre.
Ytelser: 0 til 100 på 4,4 sekunder sier sitt. Dette er en rask bil du kan ha det forholdsvis morsomt med.
Plass: Bagasjeluken avslører at bilen er en sedan – dessverre. Model 3 er ingen diger bil.
Mye for pengene: Ja, når du får så mye utstyr og rekkevidde, er det vanskelig å konkludere med noe annet.
Konklusjon: 8/10
Tesla Model 3 støyer mindre og er mer komfortabel i byen. Det er det viktigste du må vite.
Denne artikkelen er tidligere publisert i Finansavisen Motor.