
BMW iX2: Ny elbil fra BMW – så mye skal den koste

Med stort bagasjerom og firehjulsdrift fra start, ligger mye til rette for at nye BMW iX2 kan sjarmere norske elbilkjøpere på budsjett.
«Særegne linjer», sier BMW om utseendet på sin nyeste elbil. Det er fristende å skrive om dette til «sære linjer», men det blir naturlig nok kjøperne som til slutt feller sin dom.
Nye BMW iX2 måler 4,55 meter og er basert på den allerede velkjente elbilen BMW iX1, som selskapet lanserte i fjor.
Så langt i år er iX1 Norges 12. mest populære bil med rett over 2200 registreringer, like bak konkurrenten Audi Q4 e-tron på 9. plass.
Så mye plass har den
BMW iX2 kan kalles en slags coupéversjon av iX1, men interessant nok er bagasjerommet på iX2 større. Ifølge BMW rommer det hele 525 liter – 35 mer enn i iX1. Legges imidlertid setene ned kommer fasongens ulempe til syne, for da sluker iX2 1400 liter, mens iX1 ligger på 1600 liter.
Til sammenligning rommer en Audi Q4 e-tron Sportback 520 liter med setene oppreist og 1490 liter med baksetene slått ned.
(Artikkelen fortsetter under bildet).

Så rask er den
En litt artig detalj på nye iX2 er at den kan leveres med såkalte «BMW Iconic Glow», der konturene av den nesten hexagonale grillen lyser i mørket. Langt viktigere er det at den nye elbilen får firehjulsdrift fra lansering, som finner sted i mars neste år.
Modellen det først åpnes for bestilling av heter BMW iX2 xDrive30 og har den samme drivlinjen som iX1 xDrive30. Det medfører to elmotorer og maksimal effekt på 313 hestekrefter.
De to motorene vrir ut 494 Nm og bilen skal klare 0 til 100 på forholdsvis hurtige 5,6 sekunder. Tilhengervekten blir på 1200 kilo.
(Artikkelen fortsetter under bildet).

Så langt går den
Hvor langt bilen skal kunne kjøres før du må lade, er som på andre elbiler avhengig av vekt og utstyr. BMW estimerer en rekkevidde i henhold til WLTP-syklusen på mellom 417 og 449 kilometer. Tyskerne trekker frem at deres nye «Max Range»-funksjon visstnok skal kunne øke rekkevidden med inntil 25 prosent.
Batteriet har en netto kapasitet på 64,7 kWh og maksimal ladeeffekt på 130 kW. Det er et godt stykke unna konkurrenten Audi Q4 e-tron som kan skilte med hele 175 kW.
(Artikkelen fortsetter under bildet).

Så mye koster den
BMW understreker i en pressemelding at prisen er basert på dagens avgiftsnivå. BMW iX2 starter på 520.000 kroner inkludert avgifter, men leveringskostander kommer i tillegg.
Med utstyrspakken «Charged» begynner iX2 på 544.900 kroner, mens «Charged Plus» koster 579.900 og «Fully Charged» ligger på 619.900 kroner.
Prisen på iX2 med utstyrspakkene er imidlertid inkludert leveringskostnader.
(Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor).