BMW iX2: Ny elbil fra BMW – så mye skal den koste

BMW iX2
BMW iX2 Foto: BMW

Med stort bagasjerom og firehjulsdrift fra start, ligger mye til rette for at nye BMW iX2 kan sjarmere norske elbilkjøpere på budsjett.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

«Særegne linjer», sier BMW om utseendet på sin nyeste elbil. Det er fristende å skrive om dette til «sære linjer», men det blir naturlig nok kjøperne som til slutt feller sin dom.

Nye BMW iX2 måler 4,55 meter og er basert på den allerede velkjente elbilen BMW iX1, som selskapet lanserte i fjor.

Så langt i år er iX1 Norges 12. mest populære bil med rett over 2200 registreringer, like bak konkurrenten Audi Q4 e-tron på 9. plass.

Så mye plass har den

BMW iX2 kan kalles en slags coupéversjon av iX1, men interessant nok er bagasjerommet på iX2 større. Ifølge BMW rommer det hele 525 liter – 35 mer enn i iX1. Legges imidlertid setene ned kommer fasongens ulempe til syne, for da sluker iX2 1400 liter, mens iX1 ligger på 1600 liter.

Til sammenligning rommer en Audi Q4 e-tron Sportback 520 liter med setene oppreist og 1490 liter med baksetene slått ned.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Bagasjerommet skal kunne svelge unna 525 liter med baksetene i bruk. Foto: BMW
Bagasjerommet skal kunne svelge unna 525 liter med baksetene i bruk. Foto: BMW

Så rask er den

En litt artig detalj på nye iX2 er at den kan leveres med såkalte «BMW Iconic Glow», der konturene av den nesten hexagonale grillen lyser i mørket. Langt viktigere er det at den nye elbilen får firehjulsdrift fra lansering, som finner sted i mars neste år.

Modellen det først åpnes for bestilling av heter BMW iX2 xDrive30 og har den samme drivlinjen som iX1 xDrive30. Det medfører to elmotorer og maksimal effekt på 313 hestekrefter.

De to motorene vrir ut 494 Nm og bilen skal klare 0 til 100 på forholdsvis hurtige 5,6 sekunder. Tilhengervekten blir på 1200 kilo.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

BMW iX2 har 313 hestekrefter og 494 Nm. 0 til 100 skal gå unna på 5,6 sekunder og toppfarten ligger på 180 km/t. Foto: BMW
BMW iX2 har 313 hestekrefter og 494 Nm. 0 til 100 skal gå unna på 5,6 sekunder og toppfarten ligger på 180 km/t. Foto: BMW

Så langt går den

Hvor langt bilen skal kunne kjøres før du må lade, er som på andre elbiler avhengig av vekt og utstyr. BMW estimerer en rekkevidde i henhold til WLTP-syklusen på mellom 417 og 449 kilometer. Tyskerne trekker frem at deres nye «Max Range»-funksjon visstnok skal kunne øke rekkevidden med inntil 25 prosent.

Batteriet har en netto kapasitet på 64,7 kWh og maksimal ladeeffekt på 130 kW. Det er et godt stykke unna konkurrenten Audi Q4 e-tron som kan skilte med hele 175 kW.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Sammenlignet med forrige generasjon BMW X2 har helt nye BMW iX2 vokst i lengde, bredde og høyde. Den har blant annet blitt over 19 cm lengre og måler nå 455,4 cm, mens bredden måler 184,5 cm og høyden 159 cm. Foto: BMW
Sammenlignet med forrige generasjon BMW X2 har helt nye BMW iX2 vokst i lengde, bredde og høyde. Den har blant annet blitt over 19 cm lengre og måler nå 455,4 cm, mens bredden måler 184,5 cm og høyden 159 cm. Foto: BMW

Så mye koster den

BMW understreker i en pressemelding at prisen er basert på dagens avgiftsnivå. BMW iX2 starter på 520.000 kroner inkludert avgifter, men leveringskostander kommer i tillegg.

Med utstyrspakken «Charged» begynner iX2 på 544.900 kroner, mens «Charged Plus» koster 579.900 og «Fully Charged» ligger på 619.900 kroner.

Prisen på iX2 med utstyrspakkene er imidlertid inkludert leveringskostnader.

(Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor).