Svensk «familiebil» sprenger grenser – setter ny verdensrekord

Nye Koenigsegg Gemera HV8 er verdens kraftigste produksjonsbil – med hysteriske 2.400 hestekrefter. Og den har plass til fire!
Nye Koenigsegg Gemera HV8 er verdens kraftigste produksjonsbil – med hysteriske 2.400 hestekrefter. Og den har plass til fire!

Koenigsegg Gemera får 2.300 (!) hestekrefter!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no.

Den svenske superbil-produsenten Koenigsegg sjokkerte mange da de avduket Gemera for tre år siden.

For første gang i historien ble en såkalt «megacar» lansert med plass til fire. Den svenske «familiebilen» ble fort en snakkis, med ytelser få andre produksjonsbiler i verden kunne matche.

Vi snakker totalt 1.700 hestekrefter og 0-100 km/t på under to sekunder.

Totalt skal det kun bygges 300 eksemplarer.

Ny versjon setter rekord

Når man tror Koenigsegg har nådd en grense, gjør de det igjen. Denne gangen med en ny og oppdatert versjon, kalt Gemera HV8.

«Originalen» fra 2020 er utstyrt med totalt fire motorer, en bensindrevet og tre elektriske.

Bensinmotoren er en 3-sylindret twinturbomotor på bare to liter. Likevel yter den 600 hestekrefter alene.

På nye Gemera HV8 er nå tre sylindre erstattet med åtte! HV8 står for hot V8. Og dette er virkelig brennhett.

Bilferie blir aldri det samme igjen.
Bilferie blir aldri det samme igjen.

Ny verdensrekord

V8-motoren på 5 liter yter spinnville 1.500 hestekrefter. Så kan du plusse på 800 elektriske hester i tillegg. Det betyr en samlet effekt på hysteriske 2.300 hestekrefter og 2.750 Nm.

Koenigsegg setter med det ny verdensrekord. Gemera HV8 er verdens kraftigste produksjonsbil.

For å sette det litt på spissen: Her får du svensk familiebil med 2.400 hestekrefter – og plass til fire.

Eller et annet perspektiv: Fireseteren fra Koenigsegg yter 900 hestekrefter MER enn Bugatti Chiron.

Koenigsegg har ikke offentliggjort toppfart og akselerasjonstider enda. Men denne blir naturligvis raskere enn utgaven med tresylindert motor – som gjør 0-100 km/t på 1,9 sekunder. Vi vet også at toppfarten blir over 400 km/t.
Koenigsegg har ikke offentliggjort toppfart og akselerasjonstider enda. Men denne blir naturligvis raskere enn utgaven med tresylindert motor – som gjør 0-100 km/t på 1,9 sekunder. Vi vet også at toppfarten blir over 400 km/t.

Test nye Audi RS 6 Performance: Denne er det få som matcher

Praktisk

– Gemera HV8 er ikke bare den kraftigste og mest ekstreme produksjonsbilen på planeten Jorden, med forbløffende 1,11 hk per kilo. Det er også den mest praktiske og brukervennlige sportsbilen som noen gang er laget, sier Koenigseggs toppsjef, Christian von Koenigsegg.

Koenigsegg lover et spektakulært lydbilde, både utenfor og inni kupéen.
Koenigsegg lover et spektakulært lydbilde, både utenfor og inni kupéen.

Og svenskene skal faktisk ha for at dette er en litt «praktisk» bil i sin klasse.

Én ting er at bilen er utstyrt med fire seter. Vi snakker også 200 liters bagasjeplass, fire koppholdere med varme- og kjølefunksjon, Isofix-bakseter og en rekke sikkerhetssystemer. Gemera er til og med utstyrt med parkeringsassistent.

Med andre ord har du et par argumenter liggende på lur, dersom din bedre halvdel ikke skulle være overbevist av ytelsene i seg selv...

Produksjonen av nykommeren starter på tampen av året. De første kundeleveringene skjer tidlig i 2025.

Navnet Gemera er ikke tilfeldig. Det består av de to svenske ordene «ge» (å gi) og «mera» (mer). Altså å gi mer.
Navnet Gemera er ikke tilfeldig. Det består av de to svenske ordene «ge» (å gi) og «mera» (mer). Altså å gi mer.

Les mer om Koenigsegg Gemera