Redningsselskapets nye biler: – Diesel mest miljøvennlig

Redningsselskapet jobber knallhardt for å redde liv på vannet. Men de trenger også gode verktøy på land. Nå har de kjøpt ti nye Isuzu D-Max Arctic Trucks 35.
Redningsselskapet jobber knallhardt for å redde liv på vannet. Men de trenger også gode verktøy på land. Nå har de kjøpt ti nye Isuzu D-Max Arctic Trucks 35.

Disse bilene har en viktig oppgave.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Redningsselskapet er mest kjent for sin livreddende innsats til vanns. Hvert år hjelper de rundt 20.000 personer – og redder mange fra å drukne. Men selv om de utfører de viktigste oppgavene i båt – er også bilen et avgjørende verktøy.

Nå har de mottatt ti splitter nye Isuzu D-Max Arctic Trucks 35 på hovedkontoret i Horten. Bilene skal stasjoneres langs kysten fra Oslo, via Sørlandet, opp langs Vestlandet og helt til Trøndelag.

For Redningsselskapet er det viktig med pickuper som har god fremkommelighet i alle typer terreng, og som kan fylles med alt av nødvendig utstyr.

Akkurat det er disse bilene spesielt godt tilpasset for. Isuzu D-Max kan trekke 3,5 tonn – og kan ta med opptil ett tonn nyttelast.

Slik kunne forrige generasjon D-Max bli med litt Arctic Trucks-hjelp

– Helt avgjørende for vårt arbeid

God framkommelighet og trekkraft er viktig for Redningsselskapet når de handler inn biler. For femte året på rad falt valget på Isuzu.
God framkommelighet og trekkraft er viktig for Redningsselskapet når de handler inn biler. For femte året på rad falt valget på Isuzu.

– Vi kan trekke større og tyngre fartøy og vi kan ha med oss store tilhengere med mindre båter. Uten disse bilene ville vårt forebyggende arbeid og samarbeid mot frivilligheten ikke vært mulig, sier Erik Knudsen, regionleder i Redningsselskapet.

– Vi driver forebyggende aktiviteter rundt hele kysten. Ofte er det vanskelig å komme til for å sette ut og ta opp store båter. Da er vi avhengig av biler med god fremkommelighet og stor trekkraft, fortsetter han.

Dette mener norske Isuzu D-Max-eiere om bilen sin

Moderne og driftssikre biler

D-Max-ene har en 1,9-liters dieselmotor på 163 hestekrefter. Etter å ha bygget mer enn 27 millioner motorer, er Isuzu blant de ledende innen dieselteknologi.

– Redningsselskapet har et bevisst forhold til miljø og bærekraft. Blant biler av denne typen er dette minst mulig utslipp. Til vårt bruk er fremdeles en effektiv dieselmotor det mest miljøvennlige, sier Knudsen.

Her spiller også de store avstandene i vårt langstrakte land inn. Det er viktig med god rekkevidde.

Les vår test av nye Isuzu D-Max

– Sikkerheten viktig

Her er bilene akkurat overlevert – og klare til å sendes ut i livreddende tjeneste rundt omkring i landet.
Her er bilene akkurat overlevert – og klare til å sendes ut i livreddende tjeneste rundt omkring i landet.

Isuzu har i flere perioder hatt Norges mest solgte pickup, og lanserte en helt ny utgave i fjor. Den har et nytt karosseri og nytt sikkerhetsutstyr som LED-lykter, autobrems, filholder og blindsonevarsling.

I tillegg har D-MAX flere airbager enn mange nye personbiler, og har som en av få pickuper oppnådd fem stjerner i kollisjonstesten Euro NCAP.

– At Isuzu tar sikkerheten på alvor var viktig for oss da vi bestilte de nye bilene, forteller Knudsen.

Slik hadde Bjørn gratis bil – i fire år

Priser

En Isuzu D-Max koster fra 484.900 kroner som varebil. Skal du ha bakseter, må du legge på 400.000 kroner til. Det er det veldig få som gjør. Dette er først og fremst en arbeidsbil

Det finnes en rekke ulike utstyrsnivåer – inkludert ulike Arctic Trucks-varianter.

Bilene som Redningsselskapet har kjøpt er toppmodellen: Artcic Trucks 35. Denne pakken er priset til 205.000 kroner på hjemmesiden til Isuzu.

Inkludert her er 35" dekk, bedre bakkeklaring, røffere stylingpakke og enda bedre framkommelighet.

Les mer om nye D-Max her

Denne saken ble først publisert på Broom.no.