
Bileksperten solgte elbilen – nå fyller han bensin igjen

Broom-Benny realiserte en drøm i 2021.
2021 går mot slutten – og vi i Broom benytter som vanlig anledningen til å oppsummere og mimre litt.
Nå skal du få lese hva de ulike medlemmene i Broom-redaksjonen husker aller best fra året som har gått.
I dag er det bilekspert Benny Christensen sin tur. Her er hans historie:

Som vanlig har det vært et begivenhetsrikt Brooom-år. Om enn noe annerledes. Corona er stikkordet her. Også i år har det vært sterke begrensinger. Ingen turer og billanseringer utenlands for min del.
Absolutt ikke for å klage. For det har jeg ingen grunn til. Vårt lille Broom-selskap har klart seg godt gjennom krisen, takket være god og stødig styring fra ledelsen. En av fordelene med å være små er at vi kan snu oss fort. Podcast og test av brukte biler er både morsomme og forhåpentligvis nyttige sysler vi har satt i gang med i året som har gått. Begge deler har vært grise-gøy og er noe vil vil fortsette med også neste år.
Kjøpte ny bruktbil i 2021
På en av podcastene diskuterte vi ladbare hybridbiler. Et konsept jeg i utgangspunktet har liten tro på. Hvilket jeg ga ganske klart uttrykk for.
Å møte seg selv i døra har, om ikke annet, den fordelen at man i alle fall treffer på kjentfolk. For det var akkurat det jeg gjorde da jeg litt tidligere i høst kjøpte ny bruktbil. En ladbar hybrid. Nærmere bestemt en 2018-modell Porsche Panamera Sport Turismo, e-hybrid. Mine gode kolleger har passet på å nevne det en gang eller tjue.
Jeg kjøpte den altså ikke fordi det er en ladbar hybrid, men til tross for at den er det. Skulle gjerne hatt en Turbo-utgave jeg, men det var denne jeg hadde råd til. Jeg mener fortsatt at dette konseptet ikke har livets rett og at vi om få år ikke har disse bilene. Bare så det er sagt.
Etter å ha kjørt en Tesla Model S i fire år, var det altså på høy til å bytte. Jeg beholdt den mye lengre enn jeg hadde tenkt. Rett og slett fordi jeg var kjempefornøyd med bilen.
Såpass fornøyd at jeg vurderte samme bil, men i litt nyere utgave. Samtidig følte jeg det var litt lite kreativt. Kanskje også litt kjedelig. Dessuten også litt «feil» å betale et mellomlegg på mange hundre tusen kroner – og ende opp med en bil nesten kliss lik den jeg hadde.
Les også: Sportsbilene står og forfaller – men eieren nekter å selge
Har savnet motorlyden, men ikke bensinregningen
Nå først forstår jeg også hvor mye jeg har savnet skikkelig motorlyd og 8-trinns PDK-girkassa er en drøm, sammen med kjøreegenskapene for øvrig. Det er ikke feil å si at jeg gleder meg til hver tur. Det jeg virkelig ikke har savnet er bensinregningene. Svinepelsen er nemlig tørst, selv om jeg er flink til å lade.

Bilen er egentlig både for fin og dyr i forhold til den litt enkel bygdegutten som sitter inni. Men det var nå eller aldri – og drømmer er jo til for å oppfylles. Alt tyder også på at dette blir min siste bensinbil (om vi ser bort fra veteraner og klassikere). Som biljournalist lever man tett på utviklingen. Det er liten tvil om at det går mot full elektrifisering. Lik det eller ei, men slik blir det, tror jeg.
Spesiell bil
Av de litt mer hyggeligere tingene kan det jo nevnes at vi som driver i dette faget innimellom får anledning til å kjøre noen ganske spesielle biler. Det er så klart gøy når man blir invitert til slikt.
En av de mest spesielle bilene jeg har kjørt i år en Opel Lotus Omega. Dette er Opelen som satte både Ferrari- og Porsche-eiere i forlegenhet. En bil som er produsert i få eksemplarer og som jeg bare hadde drømt om og lest om – før jeg plutselig en dag satt bak rattet i en.
Les også: Ferdig i tjenesten – nå kan du få denne superbillig
Denne saken ble først publisert på Broom.no.