
Elbiler kan holde 600 km – glem rekkeviddeangsten

Med over 60 mils rekkevidde sørger stadig flere elbiler for at du kan glemme nyordet rekkeviddeangst.
Denne artikkelen ble føst publisert i Finansavisen Motor.
Ikke før dukket elbilene opp, før rekkeviddeangst ble et begrep.
Overgangen fra bensin- og dieselbiler med i praksis ubegrenset kjørelengde, til elbiler med begrenset kjørelengde og lang ladetid satt langt inne for mange.
Etter hvert er batteriteknologien blitt bedre, batteriene større og rekkevidden har økt betydelig.
Samtidig har ladestasjonene dukket opp som paddehatter og ladekapasiteten økt til flere hundre kW, slik at mulighetene er blitt flere og tiden kortere.

Avgiftsfrihet, momsfritak og kollektivfeltkjøring, samt rimelig parkering og bompenger har også fristet mange.
Målsettingen om kun nullutslippsbiler fra 2025 har også påvirket kjøpemønsteret, slik høyytelsesbiler som først Mercedes-Benz SLS Electric Drive og Tesla Roadster gjorde. Nå er det Porsche Taycan og Audi e-tron GT som leder an, mens flere heftige og andre langdistanse elbiler er på vei.
20 til 60 mil
Med unntak av spesielle biler som Mazda MX-30 og Honda E, er 30 mil et minimum for nye elbiler i dag, og de beste elbilene har en rekkevidde på over 60 mil under gunstige forhold.
Det betyr sommertemperatur, oppholdsvær, flat vei, moderat hastighet, tom bil, lite vind og rolig kjøring.

Ved normal kjøring under normale forhold er det likevel mulig å hente ut 90 prosent av rekkevidden, mens det under vinterlige og mindre gunstige forhold reduseres ytterligere og til dels betydelig. Nøyaktig hvor mye er ingen eksakt vitenskap, men rundt 75 prosent av den offisielle rekkevidden vil du i hvert fall klare.
Kjører du en Ford Mustang Mach-E Long Range RWD eller Long Range-versjonen av Tesla Model 3 vil du ifølge NAFs store rekkeviddetest kunne kjøre 617,9 og 654,9 kilometer respektive. Det er lenger enn de offisielle WLTP-tallene produsentene må oppgi.

Det fordrer at du starter med fullt batteri og har en avtale med en bilberger som kjører deg til nærmeste ladepunkt når batteriet er flatt. For alle andre betyr det at du må oppsøke en ladestasjon før du går tom, men hvor ofte kjører du 60 mil uten pause?
Ladekø
En utfordring er selvfølgelig at det kan vær kø på ladestasjonen og du vil oppdage at enkelte ladepunkter kan være ute av drift. Teknologien er fortsatt ikke fullkommen, men systemene i bilene og appene på telefonen gjør at det blir stadig enklere å søke opp og finne ledige ladestasjoner.

Kjører du Fords rekkeviddevinner i det daglige kan du uansett glemme rekkeviddeangsten. Pendling til og fra jobb, kjøring til butikken, transport til trening, på besøk og annet gjør at du ikke en gang vil tenke på ledning i løpet av uken. Selv med mye småkjøring, bruk av varmeapparat og aircondition, mye venting og litt aktiv kjøring får du 55 mil ut av batteriet før du må lade.
Da kan du lade med inntil 150 kW og fylle batteriet på 99 kWh fra 10 til 80 prosent på 45 minutter. 12 mils kjøring skal kunne lades på 10 minutter, så det er først når du skal på langtur du må planlegge.

Ladekapasiteten er derfor også et element når du er på langtur, både når det gjelder ladestasjonen og bilen. De fleste hurtigladestasjonene har 50 kW kapasitet og enkelte har 150 kW. Teslas superladere har opptil 250 kilowatt, mens Ionity og Porsches superladere har inntil 350 kW.
Ufølsom
Så er det elementer som at setene i en Mustang Mach-E ikke er blant Fords beste og at bremsene er ufølsomme da de sliter med å finne balansen mellom regenerering og bruken av skivene. Det avhjelpes litt dersom du kobler inn 1-pedalskjøring, men det er også en spesiell opplevelse.

Ellers er interiørkvaliteten dårligere enn mange i mange europeiske biler og instrumentpanelet litt kjedelig. Den store berøringsskjermen i midtkonsollen har et utall funksjoner og visningsalternativer, som fungerer utmerket når du blir vant til den.
Designmessig treffer Ford på det populære SUV-segmentet og plassen ombord må sies å være akseptabel. Du vil ikke savne hverken komfort- eller sikkerhetssystemer, men du kan oppgradere blant annet vanlig stereo og parkeringssensorer til Bang & Olufsen og 360-graders kameraer.

Eksklusiv klubb
Foruten Ford og Teslas biler med lang rekkevidde vil Mercedes-Benz EQS og BMW iX snart bli med i den eksklusive 60-mils klubben. 50 mils rekkevidde er det stadig flere biler som har, men det er samtidig ofte et spørsmål om pris og vekt.
Avdekk derfor ditt eget behov, men velger du en Ford Mustang Mach-E Long Range RWD kan du sette kursen fra Oslo mot Trondheim, Stockholm eller København uten å planlegge annet enn hva du skal ha til middag.

Utvalgte elbiler etter Modell, Rekkevidde i km (WLTP) og Ladekapasitet i kW
Tesla Model S Long Range, 652 km, 250 kW
Tesla Model 3 Long Range, 614 km, 250 kW
Ford Mustang Mach-E Long Range RWD, 610 km, 150 kW
VW ID.3 Pro S, 539 km, 125 kW
Audi Q4 e-tron, 520 km, 125 kW
Audi e-tron GT, 488 km, 270 kW,
Hyundai Kona, 484 km, 80 kW
Polestar 2, 470 km, 150 kW
Porsche Taycan, 466 km, 270 kW
Hyundai Ioniq5, 460 km, 220 kW
Xpeng G3, 451 km, 50 kW
BMW iX3, 450 km, 150 kW
Mercedes-Benz EQA, 417 km, 100 kW
Volvo XC40, 417 km, 150 kW
Citroën e-C4, 350 km, 100 kW
Mazda MX-30, 200 km, 40 kW