Audi Q4 e-tron: Håvard har vært bilselger i 27 år: – Aldri opplevd lignende

Håvard Grønberg jobber hos Albjerk Bil i Drammen. Akkurat nå er det ikke Audi A6, som han står med her, men en helt annen bil det selges mye av. Elektriske Q4 e-tron er nemlig blitt en storselger, allerede før norske kunder har sett bilen annet enn på bilder.
Håvard Grønberg jobber hos Albjerk Bil i Drammen. Akkurat nå er det ikke Audi A6, som han står med her, men en helt annen bil det selges mye av. Elektriske Q4 e-tron er nemlig blitt en storselger, allerede før norske kunder har sett bilen annet enn på bilder.

Solgte elleve biler på én dag.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Håvard Grønberg (60) jobber på Albjerk Bil i Drammen. Her selger han Audi – så det gnistrer! For ikke så lenge siden bikket han 5.000 solgte biler totalt i karrieren.

De siste årene har mye vært elektrisk. Sånn vil det nok fortsette. Ikke før har det aller største trykket rundt fjorårets mest solgte bil, Audi e-tron, lagt seg – så er det duket for oppfølgeren: Q4 e-tron.

Q4 er mindre og rimeligere enn e-tron – og åpner dermed døren for langt flere kunder. Det merkes.

– Selv ikke da det sto på som verst rundt e-tron, kunne det sammenlignes med hvordan det er nå. Jeg har aldri opplevd lignende, sier Grønberg.

Her kan du lese mer om priser og tekniske data om Q4 e-tron

Elleve biler på én dag

På det meste har han solgt elleve biler på én dag. Det finnes mange bilselgere i Norge som hadde vært strålende fornøyd med å selge det antallet fordelt på én måned.

– I utgangspunktet kunne jeg solgte flere, også. Men selve prosessen er såpass tidkrevende at det er begrenset hvor mange man får gjennomført.

Leveringene av den elektriske nykommeren er ventet å skje i november/desember.

Denne konkurrenten har akkurat fått solid priskutt

Bestselgeren

Q4 leveres i to varianter: Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron. Sistnevnte har en litt mer coupeaktig taklinje.

Startprisen er 399.000 kroner levert Oslo. Sportback-utgaven koster 20.000 kroner ekstra.

Audi Norge forventer at den mest populære modellen blir toppmodellen Q4 e-tron 50 quattro Advanced. Den har en veiledende pris på 484.500 kroner levert Oslo.

Dette var den tøffeste SUV-en på høstfjellet

Rundt 2.000 bestillinger

Ifølge tall Broom kjenner til, skal det være over 2.000 bestillinger på Q4 e-tron totalt i Norge, så langt. Den står med det for 70 prosent av Audi-salget, akkurat nå. Og det uten at kundene en gang har sett bilen, annet enn på bilder.

Planen er at demobilene skal begynne å komme på plass i uke 23. Altså om ikke lenge. Da forventer Grønberg en ny boost i interessen.

– Bare de siste 30 dagene har vi i Norge fått over 4.000 henvendelser på bilen på nett. Et ekstremt høyt tall. Men når vi har biler å vise fram, vil det erfaringsmessig øke betydelig.

Ny og ladbar Audi, vi sjekker rekkevidden

600.000 kroner

For rundt 600.000 kroner får du en svært godt utstyrt Q4 e-tron med største motor og quattro firehjulsdrift. Grønberg forteller at det er dette norske kunder vil ha.

– Det er svært få som kjøper Q4 uten quattro. Forøvrig er det jo en romslig bil, i forhold til størrelsen. Selv om den er 30 cm kortere enn e-tron, og dermed kompakt utvendig, er bagasjerommet på opptil 520 liter. Dermed duger den også som familiebil, for mange, sier Grønberg.

Her tester vi Audis nye råskinn

e-tron ryddet vei

Den erfarne Audi-selgeren er også tydelig på at e-tron har banet vei for nykommeren.

– Mange opplever at elbil fungerer godt i hverdagen. Jeg har selv erfart akkurat det, de siste årene. Men mens vi med e-tron hentet kunder fra BMW, Mercedes og Volvo – opplever jeg nå å bli kontaktet av for eksempel Nissan-, Toyota- og Mazda-kunder.

– Det er gode tider å være Audi-selger?

– Hehe, ja, dette er skikkelig moro!

Her fikk vi de aller første interiørbildene av Q4 e-tron

Audi Q4 e-tron / Q4 Sportback e-tron kort oppsummert:

  • Tre modeller lanseres fra start: Q4 35 e-tron, Q4 40 e-tron og Q4 50 e-tron quattro.
  • Rekkevidde på inntil 520 km (WLTP).
  • Hurtiglading som gir opptil 130 km på 10 minutter.
  • Åpnet for bestillinger 22. april.
  • De første bilene er planlagt å ankomme norske forhandlere i juni.
  • Veiledende priser fra 399.900 kroner levert Oslo.
  • Effekt: 170 - 299 hk
  • Tilhengervekt: Opptil 1.200 kg (modeller med 4x4)

Denne saken ble først publisert på Broom.no.