
Audi Q4 e-tron: Håvard har vært bilselger i 27 år: – Aldri opplevd lignende

Solgte elleve biler på én dag.
Håvard Grønberg (60) jobber på Albjerk Bil i Drammen. Her selger han Audi – så det gnistrer! For ikke så lenge siden bikket han 5.000 solgte biler totalt i karrieren.
De siste årene har mye vært elektrisk. Sånn vil det nok fortsette. Ikke før har det aller største trykket rundt fjorårets mest solgte bil, Audi e-tron, lagt seg – så er det duket for oppfølgeren: Q4 e-tron.
Q4 er mindre og rimeligere enn e-tron – og åpner dermed døren for langt flere kunder. Det merkes.
– Selv ikke da det sto på som verst rundt e-tron, kunne det sammenlignes med hvordan det er nå. Jeg har aldri opplevd lignende, sier Grønberg.
Her kan du lese mer om priser og tekniske data om Q4 e-tron
Elleve biler på én dag
På det meste har han solgt elleve biler på én dag. Det finnes mange bilselgere i Norge som hadde vært strålende fornøyd med å selge det antallet fordelt på én måned.
– I utgangspunktet kunne jeg solgte flere, også. Men selve prosessen er såpass tidkrevende at det er begrenset hvor mange man får gjennomført.
Leveringene av den elektriske nykommeren er ventet å skje i november/desember.
Denne konkurrenten har akkurat fått solid priskutt
Bestselgeren
Q4 leveres i to varianter: Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron. Sistnevnte har en litt mer coupeaktig taklinje.
Startprisen er 399.000 kroner levert Oslo. Sportback-utgaven koster 20.000 kroner ekstra.
Audi Norge forventer at den mest populære modellen blir toppmodellen Q4 e-tron 50 quattro Advanced. Den har en veiledende pris på 484.500 kroner levert Oslo.
Dette var den tøffeste SUV-en på høstfjellet
Rundt 2.000 bestillinger
Ifølge tall Broom kjenner til, skal det være over 2.000 bestillinger på Q4 e-tron totalt i Norge, så langt. Den står med det for 70 prosent av Audi-salget, akkurat nå. Og det uten at kundene en gang har sett bilen, annet enn på bilder.
Planen er at demobilene skal begynne å komme på plass i uke 23. Altså om ikke lenge. Da forventer Grønberg en ny boost i interessen.
– Bare de siste 30 dagene har vi i Norge fått over 4.000 henvendelser på bilen på nett. Et ekstremt høyt tall. Men når vi har biler å vise fram, vil det erfaringsmessig øke betydelig.
Ny og ladbar Audi, vi sjekker rekkevidden
600.000 kroner
For rundt 600.000 kroner får du en svært godt utstyrt Q4 e-tron med største motor og quattro firehjulsdrift. Grønberg forteller at det er dette norske kunder vil ha.
– Det er svært få som kjøper Q4 uten quattro. Forøvrig er det jo en romslig bil, i forhold til størrelsen. Selv om den er 30 cm kortere enn e-tron, og dermed kompakt utvendig, er bagasjerommet på opptil 520 liter. Dermed duger den også som familiebil, for mange, sier Grønberg.
Her tester vi Audis nye råskinn
e-tron ryddet vei
Den erfarne Audi-selgeren er også tydelig på at e-tron har banet vei for nykommeren.
– Mange opplever at elbil fungerer godt i hverdagen. Jeg har selv erfart akkurat det, de siste årene. Men mens vi med e-tron hentet kunder fra BMW, Mercedes og Volvo – opplever jeg nå å bli kontaktet av for eksempel Nissan-, Toyota- og Mazda-kunder.
– Det er gode tider å være Audi-selger?
– Hehe, ja, dette er skikkelig moro!
Her fikk vi de aller første interiørbildene av Q4 e-tron
Audi Q4 e-tron / Q4 Sportback e-tron kort oppsummert:
- Tre modeller lanseres fra start: Q4 35 e-tron, Q4 40 e-tron og Q4 50 e-tron quattro.
- Rekkevidde på inntil 520 km (WLTP).
- Hurtiglading som gir opptil 130 km på 10 minutter.
- Åpnet for bestillinger 22. april.
- De første bilene er planlagt å ankomme norske forhandlere i juni.
- Veiledende priser fra 399.900 kroner levert Oslo.
- Effekt: 170 - 299 hk
- Tilhengervekt: Opptil 1.200 kg (modeller med 4x4)
Denne saken ble først publisert på Broom.no.