Mangler én service – det gir bileieren en kjemperegning

Bilen er bare 3-4 år gammel, men motoren må byttes. Det må eieren betale for selv, hevder verkstedet. Illustrasjonsbilde.
Bilen er bare 3-4 år gammel, men motoren må byttes. Det må eieren betale for selv, hevder verkstedet. Illustrasjonsbilde. Foto: broom

Forrige eier droppet den aller første.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I Norge har vi noen av verdens beste garantiordninger på nye biler.

Fem års garanti, begrenset oppad til 100.000 kilometer er det mest vanlige her. Mens det i mange andre land ofte er bare to eller tre års garanti.

Det betyr at norske bileiere kan forvente svært forutsigbart bilhold de første årene, med lite annet enn slitedeler som eventuelt må skiftes.

Men noen kriterier må oppfylles for at garantien skal gjelde. Det viktigste her er å følge bilens serviceprogram. Hvis ikke bilen får servicer innenfor angitt tidsrom/kilometerstand, risikerer man at garantien ikke lenger gjelder.

Motoren hadde havarert

Brooms bilekspert Benny Christensen har akkurat vært borte i en sak som gjelder en bil som bare er tre år gammel. Tre måneder etter at dagens eier kjøpte den, ville ikke motoren starte.

Etter at merkeverkstedet hadde hatt bilen inne lenge, kom de til at motoren hadde havarert, på grunn av høy innsprøytning. De fant også ut at første eier av bilen ikke hadde tatt aller første service, depåfølgende servicene var tatt som normalt. Men verkstedet mente nå at årsaken til motorhavariet kan relateres til servicen som ikke ble utført, dermed også at garantien ikke gjelder. Derfor må eieren stå for alle kostnader selv.

Det hører med til historien at første eier av bilen er slått konkurs.

– Bileieren fortalte dette anonymt, i et innlegg på vår Spør Benny-tjeneste. Vedkommende lurer ikke overraskende på om det bare er å godta dette, eller om garantien likevel bør gjelde. Også om forrige eier er helt uten ansvar, ettersom selskapet bilen var registrert på nå er nedlagt, forteller Benny.

Her er to garanti-feller du bør passe deg for

– Ikke veldig god kundeservice

– En mildt sagt kjedelig sak..?

– Ja, det kan du trygt si! Dette er jo snakk om en kjemperegning, som man absolutt ikke bør risikere på en så ny bil. Jeg reagerer på flere ting her og synes verkstedet viser lite ydmykhet i forhold til feilen og skaden som har oppstått. Her virker ikke kundeservicen veldig god, sier Benny.

Han legger til:

– Ettersom jeg er bilmekaniker og ikke jurist, føler jeg meg på litt gyngende grunn her. Jeg har dermed rådført meg med Forbrukerrådet i denne saken. Her er noe av det de anfører:

Verkstedet vil ha 3.500 kroner. – Feil, mener Broom-Benny

– Produsenten har bevisbyrden

1. Her bør eier aller først og fremst be om dokumentasjon fra produsent på at manglende førstegangsservice er årsaken til motorhavariet. Det er først der det foreligger årsakssammenheng mellom manglende service og oppstått feil at garantien ikke vil gjelde. Det er produsenten som har bevisbyrden her.

2. Du må være klar over at reklamasjonsretten kan komme til hjelp uavhengig av hva garantien dekker og selv om forrige eier har gått konkurs. En garanti er en avtale gitt av selger eller produsent som skal gi noe mer enn hva man allerede har krav på etter loven, enten i tid eller omfang.

3. Tidligere salgsledd kan bli ansvarlig for feil ved bilen på lik linje med forrige eier om årsaken til feilen kan tilbakeføres til opprinnelig kjøpstidspunkt, og man er innenfor reklamasjonstiden.

Dersom feilen skyldes dårlig vedlikehold (manglende service), stopper ansvaret hos den i avtalerekken som er ansvarlig for ikke å ha utført servicen.

Vi må også presisere at det kan være forhold rundt både eier-historikk, salgshistorikk og servicehistorikk som vi ikke kjenner til og at svaret derfor må ansees som generelt.

Importøren vil ikke kommentere

Vi i Broom har vært i kontakt med importøren av den aktuelle bilen. De ønsker ikke å kommentere saken, uten å kjenne til eksakt hvilken bil dette dreier seg om. Eieren har sendt inn dette spørsmålet anonymt, og har ikke respondert på vår henvendelse om bilens registreringsnummer.

– Derfor ønsker jeg heller ikke å gå ut med hvilket merke og modell dette gjelder. Men jeg tenker saken er så prinsipielt viktig at den likevel fortjener oppmerksomhet, sier Benny.

– Har du uflaks, sier det bare «klikk»

Kanskje finne en annen bil?

Han peker på to viktige faktorer her:

– For det første er jeg tvilende til om en forhandler kan avvise en sak som dette, basert på at den første servicen ikke er tatt. Det virker ganske urimelig på meg og hadde det vært min bil, ville jeg absolutt ikke uten videre gitt meg på det. Her er det nok smart å gå videre til importøren, om forhandler er helt avvisende. Og hvis det ikke hjelper: Søke juridiske råd hos for eksempel NAF eller KNA.

– I tillegg tenker jeg dette er en viktig problemstilling, særlig for de som vurderer å kjøpe bruktbil som fortsatt har nybilgaranti. Man kan ikke bare ta for gitt at servicer er gjennomført. Dette må man sjekke nøye. Sørg også for å få mest mulig dokumentasjon skriftlig. Og hvis det er huller i serviceprogrammet, ville jeg tatt opp alvorlighet her, med et merkeverksted. Også her er det viktig å få mest mulig skriftlig. Kanskje er det beste og tryggeste rett og slett å droppe denne bilen og heller gå for en annen, avslutter Benny.

Dette bør du gjøre FØR garantien utløper

(Artikkelen er først publisert av Broom)