
Offisielt: Nytt bilmerke til Norge – slik blir deres første elbil

Her kan du få bilen levert på døra.
Det spanske bilmerket Cupra feirer i dag tre år på helt egne ben. Det skjedde etter at de ble skilt ut fra moderselskapet Seat.
Cupra-navnet har tidligere vært brukt på de mer sporty modellene til Seat, men har nå vært et eget bilmerke siden 2018.
Og i mars er det klart for lansering av merket i Norge. Hit kommer Cupra blant annet med sin første egenutviklede modell – den ladbare hybriden Formentor. Den er forøvrig nominert til Årets bil-kåringen.
Ikke så langt etter følger den første rene elbilen: Born. Det er altså det bekreftede modellnavnet på konseptbilen El-born, som vi har sett på bilutstillinger allerede.
Se – her debuterer et nytt bilmerke

Skiller seg ut
– Cupra kommer til å vekke oppsikt i Norge, med elbilen Born i front. Vi kommer med et merke som appellerer til de som kanskje er enda mer opptatt av design, teknologi og kjøreopplevelser enn bare drivlinjen, sier Ole Kristian Ågotnes, direktør for Cupra Norge i Harald A. Møller AS.
Selve navnet springer ut fra motorsport og er en sammenfatning av Cup Racing.
Kjent plattform
SUVen Formentor er altså først ut. Cupra legger vekt på å fremstå som sporty og ungdommelig, og det gjenspeiler seg også godt i designet på denne bilen. Her er ambisjonen tydelig å skille seg fra de mer fornuftige modellene fra Seat.
Elbilen Born lanseres også i år, og bygges på Volkswagens MEB-plattform. Det er den samme som brukes i for eksempel VW ID.3. Born blir tilgjengelig med flere batteripakker, designelementer og utstyrspakker.
Bli med på fabrikk-besøk hos Seat!

Tøff konseptbil
– Cupra blir et rendyrket elektrifisert merke i Norge, og det harmonerer godt med fabrikkens strategi og kommende modellanseringer, sier Ågotnes.
Fra tidligere har Cupra fått oppmerksomhet rundt den helelektriske konsept-SUV-en Tavascan.
– Konseptet viser hvor vi er på vei. Nettopp evnen til å stå ut i mengden skal kjennetegne alle modellene våre. Du kommer kanskje ikke til å se en Cupra på ethvert gatehjørne. Men de du ser, de legger du merke til, sier Ågotnes.

VW i ryggen
Det fortsatt ferske bilmerket har sitt hovedsete i Barcelona, med Volkswagen-konsernet i ryggen. I Norge er det importør Harald A. Møller AS som skal ta bilene ut i markedet. Det gjør de gjennom digitale salgskanaler, hjemlevering og flere nye konsepter for kundeoppfølgingen.
– Vi skal være merket for de som tar egne valg og sørger for å være først ute. Vi tenker nytt, og vi skal appellere til bilkunder som heller ikke går av veien for å tenke nytt, sier Ågotnes.
Harald A. Møller har i flere år vært ledende på den elektriske drivlinjen og har som mål å være i førersetet på vei mot 2025-målet om å kun selge elektriske nybiler i Norge.
Les også : Slik unngår du lade-fellene med elbil
Denne artikkelen ble først publisert på broom.no