Dette er Årets bil i Europa
Peugeot til topps for sjette gang.
Årets bil i Europa er en prestisjetung kåring, med lange tradisjoner. Hvert år kårer en jury bestående av motorjournalister fra hele Europa en vinner.
I år var syv biler med til finalen: BMW 1-serie, Ford Puma, Peugeot 208, Porsche Taycan, Renault Clio, Tesla Model 3 og Toyota Corolla.
Mandag ble vinneren kåret, dagen før den store bilutstillingen i Geneve egentlig skulle åpne dørene. Utstillingen er avlyst på grunn av korona-frykt. Men kåringen av Årets bil gikk som planlagt og vinneren er... (trommevirvel)
Peugeot 208!
Dette er den sjette modellen fra Peugeot som når toppen i denne kåringen.
Les også: En ren elbil vant i fjor, husker du hvilken?
340 kilometer på strøm
Dermed har juryen også belønnet en bestselger. Over 110.000 kunder har bestilt 208 i Europa siden lanseringen 15. oktober 2019. 15 prosent av dette volumet er elektriske biler.

Peugeot e-208, som er mest relevant i Norge, kommer med et batteri på 50 kWt. Dette lades med inntil 100 kw fra en hurtiglader. Rekkevidden er 340 kilometer etter den nye og strengere WLTP-målemetoden.
Med årets resultat blir også Peugeot et av merkene som har vunnet kåringen flest ganger. 208 etterfølger 3008 (2017), 308 (2014), 307 (2002), 405 (1988) og 504 (1969).
Les også: Dette ble kåret til årets beste bil-interiør
Ett jurymedlem fra Norge
Juryen som avgjør hvem som vinner, består av motorjournalister fra hele Europa – antallet representanter fra hvert enkelt land baseres på størrelsen av landets bilmarked eller bilproduksjon. For Norges del betyr det ett jurymedlem.
Det er ingen kategorier eller klasser i denne kåringen, målet er ganske enkelt å finne det beste bilkjøpet blant alle nominerte bilmodeller.
Les også: Peugeoten til Christian er sjelden – og lekker

Må være folkelige
Det ligger noen faste kriterier til grunn for å kunne være med. Bilen skal være relativt folkelig, hvilket innebærer at det skal ligge til grunn et forventet salg på minst 5.000 eksemplarer per år.
I tillegg må alle bilene være helt nye, det kan ikke være oppgraderte/facelift-versjoner av allerede eksisterende modeller. Det siste kravet er at bilene må være introdusert i minst fem europeiske land, innen årets slutt. Alt dette innfridde altså Peugeot 208, i tillegg til at den tok innersvingen på alle konkurrentene.
Video: Disse bilene konkurrerte om å bli Årets bil:
Saken ble først publisert på Broom.no