
Antall elbiler i Sverige doblet på ett år – fortsatt milevis bak Norge

En mislykket satsing på bioetanol gjorde at Sverige kom bakpå i sin elbil-satsing. Et nytt bonussystem har fått fart på salget.
– Jeg tror Sverige kan ligge i forkant i Europa for null- og lavutslippsbiler, sier administrerende direktør i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), Øyvind Solberg Thorsen til ABC Nyheter.
Vårt naboland har fått fart på elbilsalget sitt. Antall privateide elbiler i Sverige gikk fra 5300 i 2018 til 10.959 på tampen av 2019. Totalt økte antall elbiler fra 14.064 i 2018 til 27.450 i 2019. Det viser ferske tall fra det svenske statistikkleverandøren Ratsit.
Økningen er nær en dobling av den svenske elbilparken på ett år. 1. juli 2018 innførte Sverige et nyttbonus-malus-system for å fremme salg av klimavennlige biler. Det får æren for den gryende suksessen.
– Systemet gir svenske elbilkjøpere 60.000 kroner rett i lomma etter at de har eid bilen i seks måneder. Også kjøp av lavutslippsbiler som ladbare hybrider belønnes, mens utslippstunge biler skattelegges etter mengden CO2 og Nox de slipper ut, forklarer Thorsen.
Han mener den store økningen i salget viser at bonus-malus-systemet begynner å virke.
– Det har en innvirkning på sammensetningen av nybilsalget i Sverige, hvor vi ser en kraftig økning for batterielektriske biler, men også ladbare hybrider. Svenskene reagerer ganske mye på økonomiske incentiver. Det at det har blitt vesentlig dyrere med fossildrevne biler bidrar også.
(Artikkelen fortsetter under)

E85-satsingen som døde hen
Tross i at våre svenske naboer begynner å få øynene opp for elektriske biler, ligger salget fortsatt milevis bak det norske. I oktober var 250.000 elbiler registrert i Norge. Oslo alene har flere elbiler enn hele Sverige. Det samme har Akershus.
– De ligger langt bak Norge, men i europeisk sammenheng er det ikke mange land som er bedre enn Sverige, sier Solberg Thorsen.
Sverige har lenge hatt en omfattende plan for å kutte klimagassutslipp i alle sektorer, inkludert transportsektoren. Svenskene valgte opprinnelig en annen løsning enn Norge for å få ned utslippene fra personbilparken.
– Sverige var et av de landene som satset tidligst og mest på bioetanol som et klimavennlig drivstoff, med drivstofftypen E85.
E85 består av 85 prosent etanol og 15 prosent blyfri bensin.
– De svenske bilprodusentene Saab og Volvo lanserte flere modeller som kunne gå på E85. Svenskene trykket løsningen til sitt bryst.
Etter hvert oppdaget söta bror at E85 som drivstoff ikke fungerte optimalt i virkeligheten.
– En personbil som enten kunne gå på E85 eller bensin, brukte mye mer drivstoff når den gikk på E85 enn når den gikk på vanlig bensin. Dermed gikk vinningen opp i spinningen, og svenskene sluttet å fylle E85. Det er nok noe av grunnen til at Sverige kom bakpå i sin elbilsatsing. De valgte en annen vei enn Norge. Først de seneste årene har det kommet velfungerende incentiver for elbilkjøpere i Sverige.
Fortsatt billigere i Norge
Selv om det nye bonus-malus-systemet har satt fart på elbilsalget, tror ikke Solberg Thorsen svenskene vil komme helt opp på Norges nivå med det første.
– De kommer ikke opp på Norges nivå i løpet av kort tid, men de kommer til å ha en mye større andel av nybilsalget som null- og lavutslippsbiler fremover. Premieringen av hybridbiler gjør at Sverige kan kan ligge i forkant i Europa når det gjelder null- og lavutslippsbiler.
Norge og Sverige har ulike incentiver for å fremme salg av nullutslippsbiler. Som en totalpakke mener Solberg Thorsen at den norske modellen gir flere fordeler for kjøperne.
– Tradisjonelt sett er nye bensin- og dieselbiler billigere enn i Sverige enn i Norge. For elbiler er situasjonen motsatt. Selv med bonus-malus-systemet er det billigere å kjøpe nye elbiler i Norge enn i Sverige.