Trøndere vil ha diesel – Oslo-folk vil ha elbiler

Over mesteparten av landet er dieselbiler fortsatt uproblematisk å selge brukt. Foto: Frank Williksen
Over mesteparten av landet er dieselbiler fortsatt uproblematisk å selge brukt. Foto: Frank Williksen

Tungt å selge førstegenerasjons elbiler brukt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Norges mest solgte bil er bruktbilen. For hver nye personbil som registreres, er det rundt tre brukte biler som skifter eier. I dag er dette markedet kanskje mer turbulent enn noen gang, og det er svært uforutsigbart hvilken type bil – eller hvilket fremdriftsalternativ – som er mest salgbart fra dag til dag.

En biltype som kan være svært etterspurt på bruktmarkedet i dag, kan være stein død i morgen – og vice versa.

– Det er også store geografiske forskjeller, bekrefter Eirik M. Håstein overfor Broom.

Han er produktdirektør motor i Finn.no, som er landets desidert viktigste omsetningskanal for brukte biler.

– Ja, det er til dels svært markante forskjeller fra landsdel til landsdel, legger han til.

Les mer: Norges beste og «verste» elbil-kommuner

Diesel fortsatt favoritt for mange

– Vi gjorde nettopp en undersøkelse som viste at det i Trondheim er 52,9 prosent søk etter dieselbiler, mens bare 14,8 prosent er på jakt etter elbil. Tilsvarende tall for Oslo, viser at i hovedstaden var det nesten dobbelt så høy andel søk etter elbil – 27,4 prosent – mens bare 23,4 prosent jaktet på dieselbil, forteller han videre.

– Er elbilen fortsatt først og fremst et byfenomen i Norge?

– Ja, slik ser det ut, og først og fremst gjelder nok dette for Oslo-området, sier Håstein.

Selv om diesel nesten er å regne som et skjellsord i Oslo, skal man ikke reise langt ut fra hovedstaden før holdningene endrer seg betydelig. I bygde-Norge, og ikke minst nordover i landet, er dieselmotoren fortsatt en sterk favoritt for svært mange.

(Artikkelen fortsetter under)

– Forskjellene er til dels store fra landsdel til landsdel, sier Eirik M. Håstein i Finn.no Foto: Finn.no
– Forskjellene er til dels store fra landsdel til landsdel, sier Eirik M. Håstein i Finn.no Foto: Finn.no

Store forskjeller

Med store avstander byr denne motortypen fortsatt på mange fordeler som veier tungt for folk. Når man kjøper en ny dieselbil i dag med Euro 6 og AdBlue er heller ikke de helseskadelige NOx-utslippene noe tema lenger.

Forhandlere Broom har snakket med både i Midt-Norge, Nord-Norge, på Vestlandet, Sørlandet og indre østland har heller ingen problemer med å omsette brukte dieselbiler.

Eirik M. Håstein kan fortelle at Finn noterte omtrent like mange biler i løpet av første halvår i år som i samme periode i fjor – 242.000 mot 243.000 biler.

Les også: To ting er ekstra viktig for de som kjøper bruktbil i sommer

Ikke nødvendigvis så enkelt

Da salgstallene for elbiler for alvor tok av, ble det nesten umulig å selge små og mellomstore bruktbiler med dieselmotor i Oslo-området. Samtidig fortalte forhandlere Broom snakket med om fortsatt godt salg av brukte dieselbiler i distriktene, eksempelvis i Nord-Norge, Trøndelag og indre deler av Østlandet. Enkelte forhandlere selger mer enn de klarer å skaffe av nyere bruktbiler med dieselmotor.

Nå gjør for alvor første generasjon elbiler sitt inntog i bruktbilhallene, og med den begrensede rekkevidden disse modellene har i forhold til dagens elbiler, er ikke nødvendigvis dette helt enkelt.

(Artikkelen fortsetter under)

Grafen viser at det i dag fortsatt er flest søk på Finn.no etter dieselbiler, tett fulgt av bensinmodeller. (Kilde: Finn.no)
Grafen viser at det i dag fortsatt er flest søk på Finn.no etter dieselbiler, tett fulgt av bensinmodeller. (Kilde: Finn.no)

Ned 5 - 10 prosent

– Er disse bilene nå ekstra tunge å bli kvitt?

– Første generasjon elbiler lar seg fortsatt greit selge, men til en redusert pris. Vår erfaring er at det fort er et solid prutningsmonn på disse bilene i dag, spesielt mellom private, sier Eirik M. Håstein.

– Hvor mye må man regne med å gå ned?

– Dette har jeg ikke konkrete tall på, men jeg ville gjette på 5 – 10 prosent ekstra prisavslag, sier han.

Les også: Hvis bilen selges "som den er" - da skal du være på vakt

Saken ble først publisert Broom.no.