
VW e-up! Entry: Kutter prisen på en av Norges rimeligste elbiler

Lanserer ny innstegsmodell som samtidig presser startprisen på e-up! ned med rundt 20.000 kroner.
Den har etter hvert havnet i skyggen av storselgeren e-Golf, men lille e-Up! var faktisk først av de elektriske bilene fra Volkswagen her i Norge.
Bilen debuterte i 2013 (det begynner å bli lenge siden i elbil-sammenheng), og den fikk en oppgradering i 2016.
Nå lanserer den norske importøren en ny innstegsmodell som samtidig presser startprisen på e-up! ned med rundt 20.000 kroner.
Standardutstyr
E-up! Entry har et noe enklere utstyrsnivå enn dagens e-up! High. Prisen starter på 171.100 kroner, eksklusive frakt- og leveringskostnader. Til nå har startpris på elektrisk up! ligger på 192.000 kroner.
Standardutstyret inkluderer blant annet «Climatronic»- elektronisk klimaanlegg, multifunksjonsdisplay, smarttelefon-integrasjon, «Radio Composition» med DAB+ og seks høyttalere, City nødbrems, høydejusterbart førersete, kjørelys med «Coming & Leaving Home»-funksjon, samt lys- og regnsensor.
Brukt e-Golf: Stiger faktisk i verdi

Klarer seg fortsatt bra
Bilen kommer med stoffseter i «Fusion Grey», har variabelt bagasjeromsgulv, delt (40/60) nedfellbart baksete, sentrallås og elektriske vindusheiser foran.
E-up! er for øvrig den eneste elbilen i sin klasse med fem stjerner i krasjtest hos Euro NCAP.
I starten var dette en av Norges aller mest solgte elbiler. Siden har en rekke konkurrenter kommet til, men e-up! klarer seg fortsatt ganske bra. I oktober endte den for eksempel på 9. plass blant de mest solgte elbilene her til lands.
Klikk her for å lese testen vår av e-up!

Under 100.000 kroner
Denne måneden solgte den mer enn både Fiat 500 Electric, Hyundai Kona Electric og Opel Ampera-e. Ja, også Tesla Model S ligger bak e-up! i oktober, men det skyldes nok det faktum at leveringen av biler fra Tesla svinger veldig mye fra måned til måned. Og i september kom det lite biler.
PS: I bruktmarkedet får du nå e-up! fra i underkant av 100.000 kroner. Da snakker vi typisk 2014-modeller som har gått i overkant av 100.000 kilometer. Du finner også biler med lavere kilometerstand enn dette.
Det er bra med biler til salgs. Hvis du kan nøye deg med plass til fire og rekkevidde på 160 kilometer, kan dette absolutt være en snerten og anvendelig elbil til småkjøring.
LES MER: Så billig får du brukt elbil
Artikkelen ble først publisert av Broom.