Bobil og garasje: Slik får du tak over bobilen

TELTGARASJE: Riktig utforming og solid konstruksjon er viktig på en teltgarasje. Foto: Wee.no
TELTGARASJE: Riktig utforming og solid konstruksjon er viktig på en teltgarasje. Foto: Wee.no

Her er fire gode alternativer, og ett du bør unngå.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Vi.no): Det finnes metoder for å skjerme bobilen mot vær og vind, men du bør helst unngå å dekke den til med presenning, forteller Roar Uthus hos Askjems Campingsenter.

I mye vind kan maljer og tau lage skader på lakk og vinduer. Da er det bedre å la den stå uten tildekking.

Her er ellers fire gode alternativer til tak over bobilen:

Les også: Fem grunner til at drillen tar kvelden

Trekk

Et spesialsydd trekk er et bedre alternativ til presenning. Disse er laget spesielt for bobiler, og er det enkleste alternativet om du vil skjerme bobilen mot vær og vind.

Telt

UNDER TELT: Duktykkelse regnes i gram per kvadratmeter. En tykk duk har 900g/kvm. Liten takflate som mulig og bratt takvinkel gjør at snøen sklir lett av. Foto: Wee.no
UNDER TELT: Duktykkelse regnes i gram per kvadratmeter. En tykk duk har 900g/kvm. Liten takflate som mulig og bratt takvinkel gjør at snøen sklir lett av. Foto: Wee.no

En mer avansert variant er en teltgarasje. Pass bare på å sjekke at den er beregnet for norsk klima, forklarer Rune Wee, hos Wee.no.

Vindfullt kystklima krever en kraftig duk og skikkelige forankringsmuligheter. Snørikt innlandsklima krever en kraftig stålkonstruksjon og en form på selve teltet som gjør at snøen lett sklir av.

Carport

Med en carport er vi over på permanente bygge-konstruksjoner.

SOLID: Kraftige rør må til på en skikkelig teltgarasje. Foto: Wee.no
SOLID: Kraftige rør må til på en skikkelig teltgarasje. Foto: Wee.no

Carporter kommer som byggesett i stål, aluminium eller tre, og finnes i alle prisklasser.

Når det kommer til byggesøknad er en frittstående carport som regel enklere å få gjennom enn en som er koblet til huset.

Les også: Slik får du god luft i verkstedet

Garasje

CARPORT: Krever fundamentering, men er ellers enkel å sette opp. Foto: Carporter.no
CARPORT: Krever fundamentering, men er ellers enkel å sette opp. Foto: Carporter.no

Vil du ha en skikkelig garasje finnes det bobilvarianter her også. De kalles gjerne storbilgarasjer, og finnes i utgaver som er tilpasset en typisk norsk trevilla.

– Vi du ha en garasje der du har plass til både dagligbilen og bobilen kan det kjøpes som et elementbygg du kan sette opp selv, forklarer Trond Karlsen hos Karlshusgarasjene.

Litt erfaring og noen gode hjelpere er det som skal til.

DOBBELTGARASJE: Bobilgarasje kan kjøpes som elementbygg slik at du kan sette den opp selv.
DOBBELTGARASJE: Bobilgarasje kan kjøpes som elementbygg slik at du kan sette den opp selv.

Slik gjør du grunnarbeidet

PILLAR: Hell betong i bunnen og støp en søyle på toppen. Bruk armeringsjern til å binde delene sammen. Tilbakefyll med grus stampes godt rundt. Illustrasjon: Øivind Lie-Jacobsen
PILLAR: Hell betong i bunnen og støp en søyle på toppen. Bruk armeringsjern til å binde delene sammen. Tilbakefyll med grus stampes godt rundt. Illustrasjon: Øivind Lie-Jacobsen

Det finnes både enkle og kompliserte metoder for å fundamentere.

En teltgarasje må først og fremst forankres slik at det ikke drar av gårde i første høststorm. Forankringen kan gjøres ved at du driver ned tre 16 millimeter armeringsjern gjennom soklene som rørene står i.

På en carport er søylefundamenter å anbefale, særlig på grunn av det store vindfanget. Den enkle metoden er å grave hull ned til frostfri dybde, og støpe pillarer.

JORDSPYD: Bank ned tre 16 millimeter arneringsjern i cirka 80 centimeter lengde. De skal vinkles utover og bøyes til på toppen. Illustrasjon: Øivind Lie-Jacobsen
JORDSPYD: Bank ned tre 16 millimeter arneringsjern i cirka 80 centimeter lengde. De skal vinkles utover og bøyes til på toppen. Illustrasjon: Øivind Lie-Jacobsen

Vil du ha grus under teltet eller carporten er det en ganske enkel operasjon.

Fjern det øverste jordlaget, legg duk, pukk og et lag singel på toppen. Komprimer både pukk og singel godt, slik at du får et fast og fint underlag for bobilen.

Les også: Jo da, disse maskinene gjør deg til en bedre hobbysnekker

Artikkelen ble først publisert av Vi.no – ny nettavis for godt voksne


GRUSDEKKE: Duk, pukk og grus på toppen. Du kan klare deg med kun grus, men et bærelag av pukk gir god stabilitet til en tung bobil. Illustrasjon: Øivind Lie-Jacobsen
GRUSDEKKE: Duk, pukk og grus på toppen. Du kan klare deg med kun grus, men et bærelag av pukk gir god stabilitet til en tung bobil. Illustrasjon: Øivind Lie-Jacobsen